Glas, van werk naar kunstwerk l Bezoek Glasmuseum

Naar het museum

60 minuten

  • Lesdoel
    • Leerlingen ontmoeten kunstenaar Marinke van Zandwijk die vertelt over het ambacht glasblazen en haar kunstenaarschap.
    • Leerlingen leren kijken naar glas kunstwerken aan de hand van beeldaspecten vorm, kleur en lijn.
    • Leerlingen worden uitgedaagd te benoemen waarom ze iets mooi of juist lelijk of gek vinden.
  • Voorbereiding en benodigdheden
    • Zorg voor rij-ouders
    • Verdeel vooraf je klas in groepjes van 7 leerlingen. Per groepje wordt 1 hulpouder de begeleider van het groepje.
    • Instrueer de hulpouder. Zij gaan met kinderen de kijkwijzer invullen die je in het museum krijgt.
    • De vrijwilliger wijst waar de groepjes naartoe moeten.
    • Wees op tijd en zorg ervoor dat kinderen naar het toilet zijn geweest. Er zijn meerdere groepen per dag gepland.
    • Er wordt gestart met een presentatie van Marinke van Zandwijk in de keuken beneden.
    • Jassen en tassen achterlaten in de garderobe.

Jullie gaan naar het Nationaal Glasmuseum in Leerdam. Daar worden jullie ontvangen door Marinke van Zandwijk. Daarna gaan jullie in 3 groepen door het museum heen. 1 groepje start in de expositiezaal op de vierde verdieping. De twee andere groepjes starten bij de brug op de begane grond en bij de brug op de eerste verdieping.

  • Spelregels in het museum
    • Het museum staat vol met breekbare kunstwerken. Lopen jullie rustig door de zalen en langs de kunstwerken?
    • Kijk met je ogen en raak niks aan.
    • Er zijn ook nog andere bezoekers in het museum. Willen jullie erop letten dat zij ook rustig naar de kunstwerken kunnen kijken?
Heel veel plezier in het museum. Vergeet niet je kunstenaars ogen aan te zetten.