- 
		
		
		Lesdoel
- Leerlingen blikken terug op de gevolgen van de industriële revolutie.
 - Leerlingen maken kennis met glas als kunstvorm en ontdekken hoe dit is ontstaan.
 - Leerlingen leren over het proces van glasblazen.
 - Leerlingen brengen hun waarnemingen onder woorden en oefenen hiermee voor het museumbezoek.
 
 - 
		
		
		Voorbereiding en benodigdheden
- Aan het einde van deze les wordt leerlingen gevraagd om een vraag voor de kunstenaar te bedenken. Help leerlingen om een goede vraag voor te bereiden. Niet elke vraag kan worden behandeld tijdens het bezoek. In het kader van de verwachtingen is het goed om dit vooraf aan leerlingen te laten weten.
 - Check of het filmpje van het Klokhuis het doet voordat de les start.
 
 
Even terugblikken
In de lessen rondom het bezoek van het Stedelijk museum hebben jullie geleerd over de industriële revolutie en de kinderarbeid in fabrieken zoals de Glasfabriek in Leerdam. Even terugblikken.
Hoe maak je glas?
Glas wordt geblazen. Maar hoe werkt dit eigenlijk? Bekijk dit filmpje van het Klokhuis in ieder geval tot minuut 07:50
		Glas en kunst
Van 1912 tot 1933 was Petrus Marinus Cochius directeur van de Glasfabriek. Hij heeft ervoor gezorgd dat de glasfabriek ook een plek werd waar glaskunst gemaakt kon worden.
Door de industriële revolutie namen machines dus veel werk over van de mensen. Hierdoor ontstond ruimte om te experimenteren met het materiaal. Wat als we nu eens kleurstof aan het glas toevoegen? Of als we 2 vormen samen laten smelten, of wat als ik eens een vierkant glas maak in plaats van rond? Kortom, er was enorm veel ruimte om creatief te zijn.
Meneer Cochius dacht bijvoorbeeld: een drinkglas kan een gewoon drinkglas zijn. Maar wat als je met kunstenaars ogen een glas gaat maken? Dan kun je eruit drinken maar het is tegelijkertijd ook een kunstwerk! Hij vroeg allerlei kunstenaars en ontwerpers om met kunstenaarsogen glas te gaan ontwerpen. De kunstenaars konden volop experimenteren met het glas en er ontstonden bijzondere glaskunstwerken. Deze zal je tijdens je bezoek in het museum gaan zien.
		
	Een van die ontwerpers was Andries Copier (1901-1991). Hij werkte sinds zijn 13e als assistent in de glasfabriek. Omdat hij prachtig kon tekenen mocht hij van directeur Cochius een kunstopleiding doen die de directeur betaalde. Zo kon hij nog meer experimenteren met het maken van glas en glaskunst.
	De glaskunstenaar
Tijdens het museum bezoek gaan jullie glaskunstenaar Marinke van Zandwijk ontmoeten. Zij blaast bellen. Maar dan van glas.
Wist je dat Marinke het glasblazen heeft geleerd van iemand die, toen hij nog kind was, moest werken als glasblazer in de fabriek?
Tot slot
Je hebt nu een paar kunstwerken van Marinke van Zandwijk gezien. Ook heb je haar in de Klokhuis aflevering aan het werk gezien.