-
Projectdoel
- Leerlingen maken kennis met een glaskunstenaar die verteld over haar werk en werkwijze.
- Leerlingen versterken hun waarneming door in het museum kunstwerken te bekijken aan de hand van vragen.
- Leerlingen ervaren een stukje geschiedenis over de glasindustrie gekoppeld aan kinderarbeid.
-
Praktische informatie
- Kijk in Planned Culture hoe laat jullie bezoek aan het museum start. (let op, dit is dus de starttijd van de presentatie.)
- Het bezoek bestaat uit een presentatie van glaskunstenaar Marinke van Zandwijk. Erna gaan leerlingen in 3 groepjes met hulpouder vragen beantwoorden in het museum.
- Zorg ervoor dat je op tijd aanwezig bent. Er vinden meerdere schoolbezoeken op 1 dag plaats.
- Zorg ervoor dat kinderen voor de starttijd naar het toilet zijn geweest en de jassen/tassen zijn weg gehangen in de garderobe.
- Er is gratis parkeerplek aan de overkant van het museum.
- Maak vooraf 3 groepjes en koppel deze aan een hulpouder. Kinderen gaan in die groepjes door het museum
- De kijkwijzer en opdrachten liggen klaar in het museum.
- Een vrijwilliger wacht jullie op.
- Bespreek vooraf met leerlingen dat overal in het museum breekbare kunst staat. Loop daarom in rust door het museum.
-
Thema's en leergebieden
Thema’s
- Beroepen
- Van vroeger naar nu en in de toekomst.
Leergebieden
Kunst & Cultuur
Glas en glaskunst is onderdeel van het combinatieproject Glas, van werk tot kunstwerk. In dit combinatieproject ga je binnen Cultuurzoekers naar het Stedelijk museum Vianen. In het Kunstmenu ga je dan naar het Nationaal Glasmuseum in Leerdam.
Leerlingen gaan op bezoek in het Nationaal Glasmuseum in Leerdam. Daar staat glaskunstenaar Marinke van Zandwijk klaar om kinderen iets te vertellen over het ambacht glasblazen, de geschiedenis van glasblazen en haar kunstenaarschap. Daarna gaan leerlingen in groepjes het museum in om met een kijkwijzer de glaskunstwerken te bekijken. Dit museumbezoek vindt plaats na het bezoek aan het Stedelijk Museum Vianen. De inhoud van het lesmateriaal heeft verbinding met elkaar.