Bindkracht

Glas, van werk naar kunstwerk l Bezoek Glasmuseum

3 lessen

Groep 6

Glasblazen en glaskunst

  • Projectdoel
    • Leerlingen maken kennis met een glaskunstenaar die verteld over haar werk en werkwijze.
    • Leerlingen versterken hun waarneming door in het museum kunstwerken te bekijken aan de hand van vragen.
    • Leerlingen ervaren een stukje geschiedenis over de glasindustrie gekoppeld aan kinderarbeid.
  • Praktische informatie
    • Kijk in Planned Culture hoe laat jullie bezoek aan het museum start. (let op, dit is dus de starttijd van de presentatie.)
    • Het bezoek bestaat uit een presentatie van glaskunstenaar Marinke van Zandwijk. Erna gaan leerlingen in 3 groepjes met hulpouder vragen beantwoorden in het museum.
    • Zorg ervoor dat je op tijd aanwezig bent. Er vinden meerdere schoolbezoeken op 1 dag plaats.
    • Zorg ervoor dat kinderen voor de starttijd naar het toilet zijn geweest en de jassen/tassen zijn weg gehangen in de garderobe.
    • Er is gratis parkeerplek aan de overkant van het museum.
    • Maak vooraf 3 groepjes en koppel deze aan een hulpouder. Kinderen gaan in die groepjes door het museum
    • De kijkwijzer en opdrachten liggen klaar in het museum.
    • Een vrijwilliger wacht jullie op.
    • Bespreek vooraf met leerlingen dat overal in het museum breekbare kunst staat. Loop daarom in rust door het museum.
  • Thema's en leergebieden

    Thema’s

    • Beroepen
    • Van vroeger naar nu en in de toekomst.

    Leergebieden 

    Kunst & Cultuur

Glas en glaskunst is onderdeel van het combinatieproject Glas, van werk tot kunstwerk. In dit combinatieproject ga je binnen Cultuurzoekers naar het Stedelijk museum Vianen. In het Kunstmenu ga je dan naar het Nationaal Glasmuseum in Leerdam. 

Leerlingen gaan op bezoek in het Nationaal Glasmuseum in Leerdam. Daar staat glaskunstenaar Marinke van Zandwijk klaar om kinderen iets te vertellen over het ambacht glasblazen, de geschiedenis van glasblazen en haar kunstenaarschap. Daarna gaan leerlingen in groepjes het museum in om met een kijkwijzer de glaskunstwerken te bekijken. Dit museumbezoek vindt plaats na het bezoek aan het Stedelijk Museum Vianen. De inhoud van het lesmateriaal heeft verbinding met elkaar.

  • Partners: Stedelijk Museum Vianen en Nationaal Glasmuseum

    Stedelijk Museum Vianen (binnen Cultuurzoekers)

    We wekken de geschiedenis van Vianen als stad en de streek tot leven in de historische presentatie. Naast deze presentatie organiseert Stedelijk Museum Vianen ook diverse tentoonstellingen per jaar over verschillende onderwerpen. Deze tentoonstellingen gaan over kunst, cultuur en geschiedenis uit verschillende periodes.

    Nationaal Glasmuseum Leerdam

    In 1953 – veertig jaar na het aantreden van directeur P.M. Cochius – werd op een steenworp afstand van de fabriek een glasmuseum ingericht.

    Zeventig jaar later is het museum nog altijd gevestigd in het woonhuis van Cochius, de bevlogen directeur van de Glasfabriek. De aangrenzende villa, waar mededirecteur Bunge woonde, is in 2009 aangekocht voor de noodzakelijk uitbreiding van het museum. Beide villa’s zijn door middel van loopbruggen aan elkaar verbonden. In deze villa’s aan de Linge wordt een deel van de collectie van het Nationaal Glasmuseum getoond.

  • Partner: Kunstenaar Marinke van Zandwijk

    Marinke van Zandwijk

    Marinke werkt ongeveer 10 jaar als kunstenaar. In die periode heeft zij zowel autonoom als werk in opdracht gemaakt . Glas is echt haar materiaal. Glas materiaal stelt hoge eisen aan materialenkennis en vakmanschap. Het is juist deze combinatie van ontwerpen en maken die voor Marinke als kunstenaar essentieel is.

    Fotograaf: Ben Deiman
  • Locatie

    Nationaal Glasmuseum Leerdam

    Lingedijk 28-30
    4142 LD Leerdam

  • Kerndoelen (SLO)

    Kerndoel 52
    De leerlingen leren over kenmerkende aspecten van het tijdvakburgers en stoommachines.

    Kerndoel 55
    De leerlingen leren op eigen werk en dat van anderen te reflecteren.

    Kerndoel 56
    De leerlingen verwerven enige kennis over en krijgen waardering voor aspecten van cultureel erfgoed.