-
Lesdoelen
Leerlingen:
- maken kennis met andere perspectieven
- denken na over hoe rijkdom vrijheid beïnvloed
- ontdekken hoe rijkdom in de 18e eeuw altijd gekoppeld is aan slavernijverleden.
- Uiten hun mening door middel van een creatieve verwerkingsvorm.
-
Voorbereiding
Keuzemogelijkheden in deze les:
Meer perspectieven
Naast het verhaal van Belle zijn er nog meer perspectieven op vrijheid die je kunt laten horen. In het lesmateriaal staan suggesties voor verdieping, via de podcast En ze noemden me…Dientje! en het verhaal van Mohammed in het filmpje van het Jeugdjournaal.
Creatieve opdracht: maak een protest-vaandel
- Leg dikke stiften en gekleurd papier klaar
- Print het werkblad met vaandel voorbeelden uit op A3 formaat. Of gebruik deze als voorbeeld en maak ze zelf!
Belle’s vrijheid
Vorige les hebben jullie kennisgemaakt met Belle.
Wat weten jullie nog van de vorige les? Wat betekende vrijheid voor Belle?
Hoe vrij zijn zij?
In de vorige les hoorden jullie het verhaal van Belle. Omdat zij rijk en van adel was leefde ze een heel ander leven dan de meeste mensen. Zou iemand die niet rijk en van adel was vrijheid ervaren?
Dienstmeisje
In Slot Zuylen woonde niet alleen de familie van Belle, maar ook hun personeel. De kok, keukenmeiden, linnenmeiden, huisknechten. Soms wel 20 mensen! Zij zorgden ervoor dat het leven op het kasteel soepel verliep, maar moesten daarvoor wel hard werken.
Lees hieronder de brief van de keukenmeid.
Vrijheid te koop?
Omdat Belle rijk en van adel was, had ze op een bepaalde manier veel vrijheid voor een vrouw in haar tijd. Zeker in vergelijking tot mensen met minder geld of status. Belle mocht bijvoorbeeld lessen volgen, leerde schrijven in het Frans en kon in haar brieven zichzelf uiten. Is vrijheid te koop? En voor welke prijs?
Veel van de rijke families in Nederland hadden hun geld verdiend met handel in en de uitbuiting van tot slaaf gemaakten. De familie van Belle bezat geen plantages, maar indirect kwam een derde van hun rijkdom uit slavernij. Belles luxe leven en vrijheid was dus deels mogelijk dankzij dit geld.
Hoe vrij zijn we nu?
Sinds de tijd van Belle is er gelukkig al veel veranderd en voelen veel meer mensen zich vrij. Vrij om hun eigen keuzes te maken of vrij om te zijn wie ze willen zijn. Maar hoe vrij je je voelt is niet voor iedereen gelijk.
Spreek je uit
Vrijheid betekent ook dat je je mening mag uiten. Belle kon in haar boeken en brieven zeggen wat ze ergens van vond en opkomen voor de rechten van vrouwen. Maar er zijn nog meer manieren om je uit te spreken of je mening te laten horen.
Bekijk de foto’s. Hoe spreken mensen zich nu uit?
Hoog in het vaandel
In Nederland hebben we vrijheid van meningsuiting en mag je die mening laten horen, bijvoorbeeld door te demonstreren. Tegenwoordig nemen mensen vaak een kartonnen bord of spandoeken mee naar een demonstratie. Vroeger waren dit vaandels, een soort bijzondere vlag.
'iets hoog in het vaandel hebben staan'
Ken je de uitdrukking: ‘Iets hoog in het vaandel hebben staan’? Dit is een uitdrukking waarmee we bedoelen dat we iets heel belangrijk vinden. Iets wat hoog op jouw vlag staat is goed te zien voor anderen.
Wat heb jij hoog in het vaandel staan? Maak zelf een protest-vaandel en spreek je uit.