-
Lesdoelen
Leerlingen:
- maken kennis met de wereld van Belle van Zuylen
- denken na over hoe zij toen leefde: regels, vrijheid, verwachtingen
- en koppelen dit aan hun eigen ervaring
- vergelijken rijkdom (status, macht, mogelijkheden) vroeger en nu
-
Voorbereiding
- Print de brief van Belle uit en leg klaar om voor te lezen. Print per groepje één brief, die gebruiken ze later bij de opdracht.
- Bereid de gespreksonderwerpen voor: Print het werkblad uit en knip de kaartjes los om uit te delen per groepje.
Bedenk of je de onderwerpen wil rouleren zodat ieder groepje ieder onderwerp krijgt, of laat je ieder groepje hun antwoord delen met de klas?
- Regel voldoende rijouders voor het museumbezoek in les 3.
Vrij om te kiezen?
Je staat er misschien niet altijd bij stil, maar de hele dag door maak je keuzes. Kleine keuzes, zoals welke kleren je aan doet of met wie je na school gaat afspreken. Of grote keuzes, zoals wat je later wilt worden of met wie je bijvoorbeeld zou willen trouwen.
Zelf keuzes mogen maken over je leven en je toekomst noemen we ook wel keuzevrijheid of zelfbeschikking.
Hoe vrij je je voelt is voor iedereen anders.
Over een paar weken gaan jullie op bezoek bij Slot Zuylen. Daar woonde Belle van Zuylen. Zij staat nu bekend als iemand die zich uitsprak over de verschillen in (keuze)vrijheid tussen mannen en vrouwen. Hoe ervaarde zij vrijheid?
Lees de brief van Belle voor
Wonen & leven
Belle woonde in een kasteel van baksteen met een slotgracht eromheen.
- Mooie kamers om mee te pronken.
- Personeel -> maar ook weinig privacy
- maar ook veel regels: hoe de dag ingedeeld wordt, wat je moet doen en hoe laat je eet. (en ook hoe je dat ‘als een dame’ doet)
Liefde & trouwen
In de tijd van Belle mochten mensen van adel vaak niet zelf kiezen met wie ze wilden trouwen. Trouwen deed je dan niet uit liefde. Je huwelijkspartner werd door je familie gekozen, vanwege geld of status. Zo bleven adellijke families rijk en belangrijk.
Voor Belle werden ook meerdere kandidaten geregeld, maar zij wees ze allen af. Ze had dus wel enige vrijheid, maar moest uiteindelijk wel trouwen. Als ongetrouwde vrouw telde je minder mee in de maatschappij.
Uiteindelijk trouwde ze wel. Met …
Uiterlijk & gedrag
Pruiken, korsetten, jurken en hoeden. Van een meisje werd verwacht dat ze mooi, sierlijk en elegant was. Comfort deed er niet toe: Nee, mooi moest je zijn!
Je moest er niet alleen mooi uitzien, maar als jong adellijk meisje moest je je ook netjes gedragen. Netjes spreken, netjes lopen, netjes eten. En zeker niet vies worden door buiten te spelen.
Leren & werken
Meisjes mochten vaak niet leren. Adellijke meisjes kregen wel les, vaak thuis. In handwerken, muziek maken en lezen en schrijven in het Frans. Frans was toen de taal van de adel.
Belle wilde net als haar broers naar de universiteit, waar zij lessen in wetenschap en wiskunde kregen. Dat was niet gebruikelijk, maar Belle wist het voor elkaar te krijgen om toch wat lessen te mogen volgen!
Hobby’s en vrije tijd
Verdeel de klas in 5 groepjes, en deel aan ieder groepje 1 onderwerp + de brief van Belle uit. Lees in je groepje de vragen bij jullie onderwerp en bespreek ze samen.
Bespreek daarna klassikaal de volgende vragen: