-
Overzicht lessen en voorbereiding leerkracht
Voor de start van het project:
- Regel voldoende rijouders of ander vervoer naar Slot Zuylen voor de uitstap in les 3
Les 1: Brief van Belle. (Doel = leerlingen laten inleven in haar leven)
- Print de brief van Belle uit en leg klaar om voor te lezen
- Bereid de gespreksonderwerpen voor: Print het werkblad uit en knip de kaartjes los om uit te delen per groepje
Les 2: Vrijheid te koop! (Doel = leerlingen verdiepen zich in het thema vrijheid en plaatsen het in de tijdsgeest/context)
- Lees de verschillende perspectieven zodat je de les goed kunt leiden
- Beslis of je de beeldende extra opdracht gaat doen, zo ja: Leg stukken karton klaar of print het werkblad met de vaandels uit en markers of dikke stiften klaar
Les 3: Gastles Vrijheid op Slot Zuylen
Rondleiding op Slot Zuylen (Doel = kennis maken met het leven op het Slot)
Gastles Wordbites op locatie (Doel = Leerlingen verkennen het begrip vrijheid d.m.v. dans, muziek en spoken word. Hoe neem je ruimte in en hoe geef je ruimte?)
-
Met dit project werk je aan deze kerndoelen (SLO):
Kerndoel 20: Burgerschap
De leerling leert over samenleven in een democratische rechtsstaat
- leren over hoe vrijheid, gelijkwaardigheid en solidariteit met elkaar op gespannen voet kunnen staan
- ervaringen opdoen met het voeren van dialogen, omgaan met conflicten en gelijkwaardige behandeling
Kerndoel 25: Vraagstukken en perspectieven
De leerling onderzoekt vraagstukken over mens en samenleving
- onderscheiden van perspectieven van personen en groepen en van geografische, historische en economische invalshoeken
Kerndoel 27: Mens & Tijd
De leerling verkent historische verschijnselen
- Met name ontwikkelingen uit de tijd van mensenrechten: Dekolonisatie, groeiende welvaart en diversiteit.
De leerling legt verbanden tussen historische ontwikkelingen en gebeurtenissen in het heden en verkent betekenissen die mensen geven aan het verleden.
- verkennen van verschillende betekenissen die mensen kunnen geven aan erfgoed
- verkennen van verschillende opvattingen over wat bewaard en wat herdacht moet worden
Kerndoel 28: Mens & Samenleving
De leerling verkent economische keuzes, invloed en macht in de samenleving. De school draagt bij aan de sociale en emotionele ontwikkeling van leerlingen en bevordert respectvolle omgang met anderen.
- verkennen hoe keuzes worden beïnvloed door beschikbare middelen en door andere mensen
-
bespreekbaar maken van wensen, grenzen, mogelijkheden en beperkingen
Kerndoel 35: Artistiek creatief vermogen
De leerling ontwikkelt artistiek creatief vermogen
-
omgaan met speelruimte: experimenteren, improviseren en spelen met materialen, technieken, beweging, en klank.
-
verkennen van eigen en gezamenlijke ideeën bij het maakproces
-
gebruiken van ideeën van andere makers als inspiratie voor eigen en gezamenlijke kunstzinnige uitingen
-
gebruiken van uitingen van kunst en cultuur als inspiratie voor eigen en gezamenlijke kunstzinnige uitingen
De leerling onderzoekt het eigen creatief vermogen
- bespreken van getoonde eigen of gezamenlijke kunstzinnige uitingen
- kijken en luisteren naar uitingen van kunst en cultuur
Kerndoel 36: Maken en betekenis geven
De leerling maakt kunstzinnige uitingen
-
verbeelden van verhalen, ideeën, gedachten, ervaringen en gevoelens
-
maken van kunstzinnige uitingen als reactie op maatschappelijke vraagstukken en gebeurtenissen
Kerndoel 37: Meemaken en betekenis geven
De leerling maakt kunst en cultuur mee
- omgaan met de gebruiken en gewoonten bij het actief meemaken van kunst en cultuur in uiteenlopende contexten
- uitwisselen van ervaringen in interactie met professionele makers
- omgaan met uiteenlopende opvattingen en belevingen van anderen
-
verkennen van kunstzinnige uitingen, kunststromingen en erfgoed in cultuur
-
Thema's en leergebieden
Thema’s:
- Van vroeger naar nu en in de toekomst
- Omgaan met elkaar
Leergebieden:
- Burgerschap
- Mens en maatschappij
- Kunst & Cultuur
Leerlingen krijgen een kijkje in het leven van Belle, die op Slot Zuylen woonde.
Een hele andere omgeving en tijd dan de leerlingen uit eigen ervaring kennen. Toch zijn er overeenkomsten te vinden in de onderwerpen die haar bezig hielden: Vrijheid om te leven hoe je wilt, voldoen aan verwachtingen binnen de maatschappij of je familie.
Belle was haar tijd ver vooruit: Zij wilde tuinieren en studeren. Dat was niet gangbaar voor een meisje uit die tijd. Zij had het geluk dat ze uit een rijke familie kwam, wat dit mogelijk maakte.
Hoe kan rijkdom (of armoede) je vrijheid en je leven beïnvloeden?
Leerlingen denken na over toen en nu naar aanleiding van deze thema’s.
Wil je meer lezen over Belle van Zuylen?
Stap dan in deze Utrechtse tijdmachine en lees verder.
Meer perspectieven uit de tijd van Belle
Naast het verhaal van Belle zijn er nog meer perspectieven op vrijheid die je kunt laten horen. In het lesmateriaal staan suggesties voor verdieping, via de podcast En ze noemden me…Dientje! en het verhaal van Mohammed in het filmpje van het Jeugdjournaal.
Meer doen? Bekijk bijvoorbeeld eens dit filmpje over de slavernij.