Landschap Erfgoed Utrect

Geef me de Vrijheid

3 lessen

Groep 8

Is vrijheid iets dat je krijgt, hebt, geeft of neemt?

  • Overzicht lessen en voorbereiding leerkracht

    Voor de start van het project: 

    • Regel voldoende rijouders of ander vervoer naar Slot Zuylen voor de uitstap in les 3 

    Les 1: Brief van Belle. (Doel = leerlingen laten inleven in haar leven) 

    • Print de brief van Belle uit en leg klaar om voor te lezen
    • Bereid de gespreksonderwerpen voor: Print het werkblad uit en knip de kaartjes los om uit te delen per groepje 

     Les 2: Vrijheid te koop! (Doel = leerlingen verdiepen zich in het thema vrijheid en plaatsen het in de tijdsgeest/context) 

    • Leg stukken karton en markers of dikke stiften klaar 

    Les 3: Gastles Vrijheid op Slot Zuylen  

    Rondleiding op Slot Zuylen (Doel = kennis maken met het leven op het Slot) 

    Gastles Wordbites op locatie (Doel = Leerlingen verkennen het begrip vrijheid d.m.v. dans, muziek en spoken word. Hoe neem je ruimte in en hoe geef je ruimte?)  

  • Kerndoelen (SLO)

    Kerndoel 53
    De leerlingen leren over de belangrijke historische personen en gebeurtenissen uit de Nederlandse geschiedenis en kunnen die aan de hand van voorbeelden verbinden met de wereldgeschiedenis.

    Kerndoel 54
    De leerlingen leren beelden, taal, muziek, spel en beweging te gebruiken om er gevoelens en ervaringen mee uit te drukken en om er mee te communiceren.

    Kerndoel 55
    De leerlingen leren op eigen werk en dat van anderen te reflecteren.

    Kerndoel 56
    De leerlingen verwerven enige kennis over en krijgen waardering voor aspecten van cultureel erfgoed.

     

     

  • Thema's en leergebieden

    Thema’s:  

    • Van vroeger naar nu en in de toekomst 
    • Omgaan met elkaar 

     

    Leergebieden: 

    • Burgerschap 
    • Kunst & Cultuur 
Isabella Agneta Elisabeth van Tuyll van Serooskerken

Leerlingen krijgen een kijkje in het leven van Belle, die op Slot Zuylen woonde. 

Een hele andere omgeving en tijd dan de leerlingen uit eigen ervaring kennen. Toch zijn er overeenkomsten te vinden in de onderwerpen die haar bezig hieldenVrijheid om te leven hoe je wilt, voldoen aan verwachtingen binnen de maatschappij of je familie. 

Belle was haar tijd ver vooruit: Zij wilde tuinieren en studeren. Dat was niet gangbaar voor een meisje uit die tijd. Zij had het geluk dat ze uit een rijke familie kwam, wat dit mogelijk maakte.

Hoe kan rijkdom (of armoede) je vrijheid en je leven beïnvloeden? 

Leerlingen denken na over toen en nu naar aanleiding van deze thema’s. 

Wil je meer lezen over Belle van Zuylen?

Stap dan in deze Utrechtse tijdmachine en lees verder.