Een Kleine Anatomie

3 lessen

Groep 3-4

Ontdek je lijf van binnen en buiten

Mijn armen zijn langer dan de jouwe, dus ik kan jou van verder weg omduwen. Jij hebt hele kleine vingers om snel mijn veters los te friemelen. Jouw mond is het grootst, dus daar past een hele boterham in. Jouw hoofd is zo klein, dat het helemaal in mijn oksel kan verdwijnen. Mijn schouders zijn het breedst en jouw neus het grappigst.

En hoe zit dat eigenlijk van binnen? Is mijn honger groter dan de jouwe? Wie moet het hardst plassen?

Als vrolijkheid een kleur zou hebben, is die dan bij iedereen anders? Vanuit live muziek en dans brengen vier performers het lichaam in kaart en leren ze het beter kennen.
Kijk in het rooster in Planned Culture op welke locatie jouw klas de voorstelling gaat bekijken
Klik
  • Partner - De Dansers

    “De Dansers is een beweeglijke band vol rauwe danspoëten, een jonge groep die rockt, swingt, rolt, zingt, raast, zucht en rijmt.” – de Volkskrant

    Wij zijn De Dansers. Een bewegelijke band van dansers en muzikanten vanuit Utrecht, onder leiding van choreograaf/danser Josephine van Rheenen en componist/muzikant Guy Corneille. We staan bekend om onze ‘dansconcerten’: organische samenkomsten van moderne dans en livemuziek.

    De Dansers wil inspireren tot lijfelijkheid en persoonlijke verbinding, juist in een samenleving waarin we steeds meer op schermpjes leven.

    De Dansers gelooft in het bijzonder in de waarde van dans op jonge leeftijd. Dan zit je lichaam vol beweging, vráágt om rennen, springen, aanraken.

    Dan moet in je brein de fantasie op hol kunnen slaan. Wat je als kind misloopt, haal je later niet meer in. We maken werk dat de levensdrift van kinderen aanspreekt en bij volwassenen vergeten verlangens naar overgave en lijfelijkheid opnieuw aanboort.

  • Aansluiting kerndoelen

    Kunstzinnige oriëntatie

    Kerndoel 54:

    De leerlingen leren beelden, taal, muziek, spel en beweging te gebruiken om er gevoelens en ervaringen mee uit te drukken en om er mee te communiceren. 

    Kerndoel 56:

    De leerlingen verwerven enige kennis over en krijgen waardering voor aspecten van cultureel erfgoed. 

  • Thema's en leergebieden
    • Thema’s:
      • Omgaan met elkaar
      • Wie ben ik, wat voel ik?
      • Mijn lijf

       

    • Leergebieden:
      • Mens & maatschappij
      • Kunst & Cultuur