Doordenkers gezocht

Hoera, een probleem!

60 minuten

  • Lesdoel
    • Leerlingen maken kennis met kunstenaar Pavèl van Houten en met artistiek onderzoek.
    • Leerlingen laten zich inspireren door uitvinders en kinderen met impact.

Kunstenaar Pavèl zoekt altijd problemen die hij kan onderzoeken.

  • Hoe denk jij dat kunstenaars kunnen bijdragen aan het oplossen van problemen?

Problemen met het klimaat

 

Jullie hebben allemaal wel eens gehoord over klimaatproblemen.

 

  • Wat voor soort problemen zijn dit volgens jou?

Problemen dichtbij huis

Ook de gemeente Houten, waar jullie wonen, heeft last van klimaatproblemen. Bekijk het filmpje en ontdek het probleem van jullie gemeente. [Hieronder video invoegen.]

  • Wat is het NAP (Normaal Amsterdams Peil)? [Mogelijk andere vragen?]

    Alle hoogtes in Nederland worden gemeten ten opzichte van hetzelfde niveau, het Normaal Amsterdams Peil (NAP). Een NAP-hoogte van 0 m is ongeveer gelijk aan het gemiddeld zeeniveau van de Noordzee.

    Het NAP is onmisbaar voor de bescherming tegen overstromingen. Dijken en andere waterkeringen houden ons land droog. Daarom controleert Rijkswaterstaat regelmatig of onze dijken en duinen nog wel hoog genoeg zijn ten opzichte van het NAP. Daarnaast gebruikt Rijkswaterstaat het NAP ook voor waterbeheer, het plannen van bouwwerkzaamheden en het bestuderen van de bodembeweging.

     

    Bron: https://www.onswater.nl

     

  • Kun je bedenken wat dat te maken heeft met bodemdaling?
  • Kun je nog meer problemen bedenken die kunnen ontstaan als de bodem daalt?
[Quote van gemeente Houten]
Gemeente Houten

De gemeente heeft jullie hulp nodig voor ideeën die ze zelf niet kunnen bedenken; wilde ideeën. Maar veel dingen die wij nu gebruiken zijn begonnen met een gek of uniek idee, zoals het internet, je mobiele telefoon of zelfs centrale verwarming. Kan jij je een leven zonder voorstellen?

Laat je voor jouw wilde ideeën alvast inspireren door de uitvinderspagina.

 

Voorbereiding op het bezoek aan [….]

De volgende les gaan jullie op bezoek bij [….]. Daar ga je aan de hand van artistiek onderzoek aan de slag met het probleem van de gemeente. Tijdens het artistiek onderzoek gaan jullie allemaal verschillende rollen vervullen; cartografen, fotografen, journalisten, jury-leden en verzamelaars.

 

Maak vooraf al groepjes!

Gebruik de volgende vragen om te bepalen welke rol bij jou past. Zorg dat iedereen een groepje heeft.

Let op: sommige groepjes hebben een maximum of minimum aantal.

  • Ben jij kritisch? Durf jij te kiezen? Kan jij goed samenwerken?

    Word dan jurylid!

    Let op: er moeten minimaal 2 leerlingen in dit groepje.

     

  • Houd jij van tekenen? Kan jij goed kaartlezen? Vind je het leuk om met een groepje wat te maken?

    Word dan cartograaf!

  • Ben jij een echte speurder? Zie jij altijd dingen die niemand anders ziet? Kan jij goed ordenen?

    Word dan verzamelaar!

  • Durf jij iemand iets te vragen? Kan jij goed luisteren? Heb jij fantasie?

    Word dan journalist!

    Let op: er moeten minimaal 2 leerlingen in dit groepje.

  • Zie jij altijd overal interessante vormen? Heb jij oog voor detail? Wil je graag samenwerken?

    Word dan fotograaf!

    Let op: er kunnen maar maximaal 3 kinderen in dit groepje.

Les 2 is een buitenles. Trek geschikte kleding aan!