-
Lesdoelen
De leerlingen:
- maken kennis met kunstenares Birgit Matschullat en haar kunstpraktijk
- zien voorbeelden van digitale en analoge beeldbewerking
- kunnen een foto op analoge wijze (met teken- of schildermateriaal) een andere inhoud geven
- zetten hun verbeeldingskracht in om een eigen verhaal neer te zetten n.a.v. een bestaande foto
Kunstzinnige oriëntatie:
- Kerndoel 54
De leerlingen leren beelden, muziek, taal, spel en beweging te gebruiken, om er gevoelens en ervaringen mee uit te drukken en om er mee te communiceren.
- Kerndoel 55
De leerlingen leren op eigen werk en dat van anderen te reflecteren.
-
Rol van de leerkracht
De leerkracht laat via het digibord het 360 graden landschap zien, en neemt de leerlingen op ontdekkingstocht door om zich heen te kijken.
Dit doe je door de muis te klikken, vast te houden, en slepen in de richting waarheen je wil kijken.
Bekijk deze instructie voor de digitale omgeving.
-
Voorbereiding
- Print het werkblad 6x uit, bij voorkeur op A3 papier
- Deel de foto’s bij aanvang van de opdracht willekeurig uit zodat iedere leerling 1 foto heeft.
Materialen:
- Potloden, stiften
- Krijt
- Waterverf en penselen (klein)
- Scharen
- Lijm (pritstiften)
Hoi, ik ben Birgit!
Ik ben een fotograaf. Iedereen kan tegenwoordig foto’s maken, met je mobiele telefoon bijvoorbeeld. Maar weet je wat het allerbelangrijkste is bij het maken van een foto?
Je blik. Jij bepaalt wat je op de foto zet, en daarmee vertel je een verhaal of zet je een sfeer neer. Kijk maar mee!