-
Benodigdheden
Nodig in de klas:
- 2 lege tafels
- digibord
- wit tekenpapier en potloden
De kunstenaar neemt mee:
- 2 Ultimaker2Go’s
- filament
- verlengsnoeren
- 3D-tekenpennen
- 2 tablets
- voorbeelden 3D-prints
- voorbeelden structuren
-
Voorbereiding
- Zorg dat de in les 2 gemaakte werkbladen met eerste ontwerpen van de leerlingen klaarliggen.
- Als leerkracht doe je actief mee in de les.
De kunstenaar is tijdens het actieve deel van de les druk met het begeleiden van het 3D-printen. De kinderen die daar niet mee bezig zijn, krijgen van de kunstenaar een opdracht waar zij zelfstandig aan kunnen werken. Het is fijn als je daarbij een oogje in het zeil houdt.
Kunstenaar in de klas
Deze les komt Hilde of Krista naar de klas. Ze vertellen over hun werk als kunstenaar. Ze laten voorbeelden zien van wat de 3D-printer heeft geprint. Ze grijpen terug op het filmpje en vertellen over het onderzoek dat ze als zussen zijn gestart.
In het filmpje hebben ze de kinderen om hun hulp gevraagd. De leerlingen hebben daarom een ontwerp gemaakt voor een stukje huid voor de nieuwe diersoort. De kinderen werken dit ontwerp verder uit door eerst onderzoek te doen in Doodle3D LAB: ze onderzoeken verschillende structuren.
Aan het einde van de les neemt de kunstenaar de door de kinderen gemaakte 3D-prints mee naar haar werkplaats om ze samen te voegen tot één groot kunstwerk. Natuurlijk blijft er ook een 3D-print (bijvoorbeeld een naambordje voor de groep) achter in de klas.
De kunstenaars houden de kinderen op de hoogte van hun werkproces. Als er een update is, sturen de kunstenaars hier een e-mail over.
Als het fantasiebeest af is, komt Hilde of Krista het naar de klas brengen.
Zijn jullie ook zo nieuwsgierig?!