-
Leergebieden
Kunst & Cultuur, Burgerschap, Mens & Natuur
-
21ste eeuwse vaardigheden
Creatief denken, Kritisch Denken
-
Leerdoelen
- Leerlingen ontwerpen een herdenkingsmonument voor in hun eigen gemeente en leren over de uiteenlopende facetten van herdenken.
- Leerlingen doen historisch & beeldend onderzoek en krijgen basaal inzicht in besluitvormingsprocessen.
-
Lesoverzicht met acties voor de leerkracht
Vooraf:
- Bekijk in het rooster wanneer de rondleiding plaatsvindt, waar het startpunt is.
- Maak een vervoersplan en licht de ouders in.
- Bekijk in het rooster wanneer de gastles in de klas plaatsvindt, en zet het op de weekplanning
- Check of de school voldoende klei (grove klei, 1 brood) heeft, bestel zo nodig bij. LET OP; De gastdocent neemt dit niet mee
Les 1: Herdenken
Les 2: Naar het monument
- Kijk voordat je met de klas vertrekt de film in het lesmateriaal
- Bewaak orde in de groep tijdens de rondleiding door vrijwilligers van de Historische Vereniging
Les 3: Onderzoek
- Uitprinten werkblad 1, 2 en 3. Deel de klas op in 3 verschillende groepjes en print voor ieder groepje een ander werkblad. Groepje 1 heeft werkblad 1 enzovoort.
- Uitprinten werkblad 4, voor elk groepje 1 werkblad.
Les 4: Ontwerp een monument
Leg klaar:
- Ingevulde werkbladen ‘Beeldend onderzoek’
- Papier A4 (gekleurd en/of wit)
- Verf en kwasten
- Touw
- Klei
Leerlingen ontdekken wat er herdacht wordt in hun omgeving: Wat wordt er herdacht en waarom is het belangrijk? Wie maakt zo’n monument en hoe breng je het onderwerp over? Ze ontwerpen zelf een monument voor hun eigen omgeving.
Tijdens dit project ontwerpen jullie een eigen monument in jullie gemeente.