-
Voorbereiding
Zorg dat je voor deze les het historische en beeldende onderzoek hebt gedaan met de leerlingen.
De leerkracht legt deze materialen klaar voor de gastles:
- Noodzakelijk
- Ingevulde werkbladen ‘Beeldend onderzoek’
- Papier A4 (gekleurd/ wit)
- Verf en kwasten
- Touw
- Klei
Extra’s:
- IJsstokjes/ satéprikkers
- kurken
- oud textiel
- buiten gevonden: takjes, steentjes, bladeren
De gastdocent neemt materialen mee om het monument op te bevestigen en voor de constructie: o.a. tangetjes, foamplaten en lijmpistolen.
- Noodzakelijk
-
Lesdoelen
De leerlingen:
- Ervaren het proces van idee naar uitwerking, en hoe je daarbij kleur, materiaal en vorm kunt inzetten om je verhaal duidelijk te maken.
- Leren over eenvoudige constructie en verbindingen van materialen.
- Zien hoe andere koppels hun idee hebben vormgegeven en bespreken wat werkt.
Maak je eigen monument
Een beeldend kunstenaar komt in de klas en leert je de fijne kneepjes van het vak. In tweetallen bedenken en maken jullie een monument.
Wat vinden jullie dat er een monument verdient?
Bespreek in de klas
Jullie hebben in tweetallen een monument gemaakt. Zet alle monumenten goed zichtbaar voor iedereen neer in het midden en ga erom heen staan. Neem een paar minuten de tijd om goed te kijken.