-
Thema's en leergebieden
Oriëntatie op jezelf en de wereld
Kunstzinnige oriëntatie
Burgerschap
-
21ste eeuwse vaardigheden
- Kritisch denken
Wie bepaalt wat belangrijk genoeg is om een monument aan te wijden? - Communiceren
Hoe vertel je een verhaal zonder woorden?
- Kritisch denken
-
Leerdoelen
- Leerlingen ontwerpen een herdenkingsmonument voor in hun eigen gemeente en leren over de uiteenlopende facetten van herdenken.
- Leerlingen doen historisch en beeldend onderzoek en krijgen inzicht in besluitvormingsprocessen.
-
Lesoverzicht met acties voor de leerkracht
Vooraf:
- Bekijk in het rooster wanneer de rondleiding plaatsvindt en waar het startpunt is.
- Maak een vervoersplan en licht de ouders in.
- Bekijk in het rooster wanneer de gastles in de klas plaatsvindt en zet het op de weekplanning.
- Check of de materialen voor de gastles aanwezig zijn op school: klei, touw, gekleurd en wit A4 papier, verf en kwasten.
Les 1: Herdenken
Les 2: Naar het monument
- Kijk voordat je met de klas vertrekt de film in het lesmateriaal.
- Bewaak orde in de groep tijdens de rondleiding door vrijwilligers van Toeristisch Informatiepunt Oudewater (TIP).
Les 3: Onderzoek
- Uitprinten werkblad 1, 2 en 3. Deel de klas op in 3 verschillende groepjes en print voor ieder groepje een ander werkblad. Groepje 1 heeft werkblad 1 enzovoort.
- Uitprinten werkblad 4, voor elk groepje 1 werkblad.
Les 4: Ontwerp een monument
Leg klaar:
- Papier A4 (gekleurd en/of wit)
- Verf en kwasten
- Touw
- Klei
In Nederland staan meer dan 5000 monumenten en die zijn allemaal anders. Er zijn monumenten die herinneren aan de daden van dappere mensen, monumenten ter nagedachtenis aan verkeersongelukken. En er zijn monumenten die je laten nadenken over tijden die nooit meer mogen terugkeren.
Wat moet er allemaal gebeuren voordat je een herdenkingsmonument kunt bouwen? Welke onderwerpen zijn geschikt? En wie bepaalt hoe monumenten eruit komen te zien?
Tijdens dit project ontwerpen jullie een eigen monument in jullie gemeente.