Dit herdenken wij!

Ontwerp een monument

60 minuten

  • Voorbereiding

    Zorg dat je genoeg verschillende knutselspullen klaarlegt waarmee de leerlingen zelfstandig aan de slag kunnen gaan.

  • Lesdoelen

    De leerlingen:

    • Ervaren het proces van idee naar uitwerking, en hoe je daarbij kleur, materiaal en vorm kunt inzetten om je verhaal duidelijk te maken.
    • Aan de slag gaan met het maken van een eigen interpretatie van een abstract begrip in beeld en tekst.
    • Zien hoe andere leerlingen hun idee hebben vormgegeven en bespreken wat werkt.

Maak je eigen monument

Jullie hebben geleerd wat herdenken is en dat je op verschillende manieren mensen of gebeurtenissen kunt herdenken, bijvoorbeeld met een monument. Jullie gaan nu een eigen monument ontwerpen. Dit mag in tweetallen of alleen.

Denk voor je begint na over de volgende vragen:

  1. Voor wie of wat wil ik een monument maken?
    Je kunt kiezen om een monument te maken voor één van de mensen wiens verhaal in het museum te zien was, of zelf iets of iemand uitkiezen.
  2. Waarom is het belangrijk dat we deze persoon/groep herdenken?
  3. Hoe wil je dat je monument eruit komt te zien? Uit welk materiaal bestaat het? Welke kleuren passen bij het verhaal? En wil je er ook tekst bij?

Gebruik de knutselspullen en je creativiteit om een monument te maken!

 

 

Bespreek in de klas

Jullie hebben in tweetallen een monument gemaakt. Zet alle monumenten goed zichtbaar voor iedereen neer in het midden en ga erom heen staan. Neem een paar minuten de tijd om goed te kijken.

  • Wie ziet er een monument waarvan je weet wat het verhaal is, zonder dat de makers het verteld hebben? Waaraan zie je dat?
  • En een monument waarvan je nieuwsgierig bent wat het verhaal erachter is? Waarom?
  • Wie heeft er kleuren gekozen die bij het verhaal horen? Welke en waarom?
  • Er was maar beperkte tijd om iets te maken. Wat zou je maken als je alle tijd van de wereld had?