-
Lesdoelen
Leerlingen:
- doen historisch onderzoek naar de belangrijke historische personen en gebeurtenissen uit hun gemeente en weten zich hiermee op hun eigen wijze mee te verbinden.
- denken na over wat zij willen bereiken met het door hen te ontwerpen monument.
- doen beeldend onderzoek naar de vertaling van inhoud en betekenis naar vorm en uitvoering.
-
Voorbereiding
- Deel de klas op in tweetallen. De leerlingen doen in tweetallen onderzoek voor het ontwerp van hun monument. In de volgende les gaan ze in tweetallen dit monument maken.
- Uitprinten werkblad historisch onderzoek 1 en werkblad historisch onderzoek 2. Elk tweetal kiest één van deze werkbladen. Als er tijd over is kunnen ze eventueel beide werkbladen maken. Je kunt er ook voor kiezen om deze twee werkbladen klassikaal te behandelen.
- Uitprinten werkblad onderwerpskeuze
- Uitprinten werkblad beeldend onderzoek
Hoe was de stadswandeling?
In de vorige les zijn jullie op stadswandeling door Montfoort gegaan.
Wat vonden jullie ervan? Wat hebben jullie allemaal gezien?
Da’s logisch!
Nu weten jullie wat je zoal kunt herdenken, waarom dat gebeurt en hoe. En nu jullie ook nog inspiratie hebben opgedaan tijdens de gastles, kunnen jullie met jullie eigen ontwerp aan de slag!
Voor je kunt nadenken over je ontwerp, zul je precies moeten weten wat je wilt herdenken. Daarom doe je eerst historisch onderzoek (1) en kies je wat je precies wilt gaan herdenken in je onderwerpskeuze (2). Nadenken over je ontwerpkeuzes doe je daarna, tijdens het beeldend onderzoek (3).
Historisch onderzoek
Zoals Stef jullie eerder vertelde, begint het ontwerpen van een monument bij het verdiepen in het onderwerp. Dat doe je door onderzoek te doen.
Dat hoort erbij en is trouwens hartstikke interessant en leuk!
Wat willen jullie herdenken?
Nu jullie onderzoek hebben gedaan is het tijd om na te denken over jullie eigen monument. In de volgende les gaan jullie in tweetallen een monument maken, maar eerst moeten jullie kiezen wie of wat jullie willen herdenken met jullie monument.
Gebruik hiervoor de stadswandeling en het historisch onderzoek als inspiratie. Welk verhaal dat jullie gehoord of gelezen hebben spreekt jullie het meest aan? Vul het onderwerp-werkblad in.
Beeldend onderzoek
Nu je meer weet over wat je met je monument gaat herdenken, kan je beginnen met een beeldend onderzoek. Tijdens dat onderzoek bepaal je welke materialen je gebruikt, hoe je de materialen gebruikt (techniek) en welke kleuren of vormen je gebruikt.
Stef vertelt je waar je allemaal over na kunt denken en welke keuzes je maakt als je bezig bent met je ontwerp.
Aan de slag
- Bekijk de materialen waar je in de gastles mee kunt werken op de foto’s hieronder
- Maak een schets voor je ontwerp op het werkblad
De volgende les
In de volgende les komt er een gastdocent in de klas die jullie komt helpen met het maken van jullie monument!