De Woordenspeeltuin met Hasna

Schrijver in de klas

60 minuten

  • Lesdoelen
    • De leerlingen maken kennis met een echte schrijfster en haar creatieve proces.
    • De leerlingen ontdekken dat schrijvers net zo met letters, woorden en verhalen spelen als zijzelf.
  • Benodigdheden

    Voor deze les neemt Hasna haar boek digitaal mee op een USB stick, en laat zij ook foto’s uit Marokko digitaal zien die haar verhaal hebben geïnspireerd.

    Hiervoor heeft zij een scherm of digibord nodig en een computer die daar verbinding mee heeft.

Op bezoek

Er komt een kinderboekenschrijfster in de klas:

Hasna Elbaamrani

Zij zal een verhaal uit haar boek Duizend-en-één paarse djellaba’s  voorlezen en neemt jullie mee in haar eigen verzin- en schrijfproces. Ze zal ook actief met jullie aan de slag gaan.

Voorbereiden

  • Vragen ter voorbereiding van het bezoek
    • Wat voor ontdekkingen hebben de leerlingen gedaan over letters, woorden, zinnen?
    • Welke ervan willen ze met de schrijver delen?
    • Bespreek met elkaar wat ze hierover van/aan de schrijver willen (laten) weten.
    • Kies een aantal dingen uit om te laten zien: wat is er gemaakt bij de verschillende opdrachten?
  • Wat willen jullie van de schrijfster weten?
    • Over haar boeken?
    • Over de ideeën voor de boeken?
    • Hoe het is om samen een boek te maken?
    • Over het spelen met woorden, letters, zinnen?
    • Wat voor ontdekking herkent de schrijver?
    • Hoe gaat de schrijver om met woorden, letters, zinnen?
    • Heeft de schrijver een lievelingsletter, woord, zin?

Na het bezoek

  • Gesprekje en woorden versieren

    1. Gesprekje

    • Heb je het lievelingswoord of de lievelingsletter van de schrijver ontdekt?
    • Wat is het interessantste wat je nu weet over de schrijver wat je eerst niet wist?
    • Waar heb je door het bezoek van de schrijver de meeste zin in gekregen?

     

    2. Woorden versieren

    • Elk kind noemt een woord dat hij vindt passen bij het bezoek van de schrijver.
    • Schrijf alle woorden op het bord. Bespreek ze kort.
    • Iedereen versiert zijn eigen woord en schrijft of plakt dit op een groot vel papier.
    • Hang het versierdewoordenaffiche op.

    Tip: maak een foto van het versierdewoordenaffiche en stuur deze naar de schrijfster.