De Woordenspeeltuin met Hasna

Keuze: Letters

15 minuten

  • Lesdoelen
    • De leerlingen ontdekken dat je met 26 letters alle woorden kunt maken die je wilt.
    • De leerlingen ontdekken dat je het alfabet op verschillende manieren kunt laten zien.
    • De leerlingen ontdekken dat je kunt spelen met letters.
  • Benodigdheden
    • Een gewoon alfabet (zelf verzorgen, gebruik het alfabet waar je in de klas mee werkt)
    • Lenig alfabet  (Joke van Leeuwen)
    • Toevallig alfabet
    • Verzin zelf een alfabet

Het alfabet

Kijk naar het alfabet dat bij jullie in de klas hangt. Het Nederlandse alfabet kent 26 letters. Daar kun je alle woorden mee maken die je wilt.

  • Welk woord zouden jullie willen maken?
  • Kan dat met deze letters? Probeer het maar!

 

Lenig alfabet

Kijk naar het lenig alfabet. Herkennen jullie de letter?

De letters van het lenig alfabet
lenig abc
  • Wat valt er te ontdekken aan dit alfabet?
  • Alle letters horen bij elkaar. Hoe zie je dat?
  • Meer doen met de vorm van letters?

    Verdieping 1 – Klassenalfabet

    (20 minuten)
    Online zijn verschillende alfabetten te vinden. Bijvoorbeeld van takjes, stokjes of monstertjes.
    Maak een eigen alfabet in de klas, waarbij de letters gevormd worden door ‘gewone’ dingen.

    • Bedenk samen wat voor alfabet de klas gaat maken. Een fruitalfabet? Een schoenenalfabet? Een takjesalfabet? Een gescheurd-papieralfabet? Of een ander alfabet?
    • Verdeel de letters van het alfabet over de leerlingen (of tweetallen, kleine groepjes).
    • Ieder maakt de gekozen letter van het materiaal.
    • Leg alle letters bij elkaar in de juiste volgorde, maak een foto, print die en hang het eigen klassenalfabet op.

     

    Verdieping 2 – Letters uitbeelden

    (15 minuten)
    Bij het lenige alfabet worden de letters gevormd door lenige mensen. Probeer maar of jullie dat ook kunnen:

    • Kies een letter van het lenige alfabet en doe die na.
    • Probeer dan zelf eens een letter uit te beelden.
    • Beeld een letter alleen uit, dan met zijn tweeën.
    • Kun je ook een letter uitbeelden met de hele groep?

     

    Verdieping 3 – Letters lopen

    (10 minuten)
    Je kunt letters ook lopen.

    • Eén kind bedenkt een letter en loopt deze.
    • De anderen proberen te zien welke letter het is.
    • Loop ook eens een letter met zijn tweeën.
    • Lukt het ook met de hele groep achter elkaar aan?

    Deze opdracht kun je ook in de speelzaal doen. Misschien aan het begin of einde van de gymles?

     

Toevallig alfabet

Dit zijn toevallige letters. Waarom zouden ze zo heten?

Benieuwd naar het toevallig alfabet?
Bekijk
  • Welke letters herken je? Kun je zien waar de letters gevonden zijn?
  • Wat vind je een mooie letter, een gekke letter, een vrolijke of een moeilijke letter?
  • Welke letter gebruik je vaak? Welke (bijna) nooit?