Wij maken gebruik van cookies. Lees meer hierover in onze privacy statement.
Google Analytics
Bezoekersstatistieken, websitebezoek en gebruik wordt gemeten en gebruikersgegevens worden anoniem verzameld.
Geen cookies van dit type!
YouTube
Klikgedrag, bekeken video’s en aangepaste voorkeuren worden verzameld. Bezoekersinformatie en gebruikersgedrag wordt gebruikt voor advertenties.
Facebook
Gegevens worden gebruikt om een reeks advertentieproducten te leveren van externe adverteerders. Dit maakt delen en liken via social share buttons mogelijk.
Vimeo
Gegevens over de bezoeken van de gebruiker worden verzameld zoals welke pagina’s zijn gelezen.
Leerlingen verzamelen zintuigwoorden en gaan op onderzoek uit.
Projectdoelen
Leerlingen in deze leeftijd zijn volop bezig de wereld om hen heen te ontdekken. De speelse zoekopdrachten waarmee ze de omgeving verkennen sluit aan bij deze behoefte.
Daarnaast is er het gezamenlijk zoeken en verzamelen van woorden om te vertellen wat je precies hebt gezien, gehoord, geroken, geproefd en aangeraakt.
Thema's en leergebieden
De ontwikkeling van geletterdheid en zeggingskracht
21e-eeuwse vaardigheden
Natuur, communicatie
In dit project worden leerlingen uitgedaagd om met alle zintuigen het bijzondere in het gewone te ontdekken in de vertrouwde schoolomgeving. Ze verzamelen woorden bij wat ze binnen en buiten zien, horen, proeven, ruiken en voelen. Ze spelen met betekenis door met de volgorde van woorden aan de slag te gaan.
En er komt een schrijver in de klas die de kinderen begeleidt bij het schrijven van een korte verhalende tekst of gedicht met hun woordvondsten.
Over de gastdocenten
Simone Arts
Lezen is stom en schrijven is moeilijk, ja ja. Dat zal her en der heus wel kloppen. Maar ben jij al ooit iemand tegen gekomen die zijn neus ophaalde voor een verhaal? Een verhaal, verteld of voorgelezen aan de keukentafel, bij een kampvuur, op de rand van een bed, of verzonnen ín dat bed, opgeschreven aan het bureautje naast dat bed of staand in de metro gauw op de mobiel, beluisterd in de auto, leunend tegen het aanrecht, bekeken in de bios, op de bank of tja… weer in dat bed.
Nee toch?
Ik ook niet, iedereen is ervoor te porren.
Daarom werk ik zo ontzettend graag met verhalen.
Ooit was ik docent Nederlands, nu schrijf ik kinderboeken, ben ik Schoolschrijver en culturele partner van Kunst Centraal.
Albertha Margaretha
zo heet ik officieel
Noem mij maar Trea
Albertha Margaretha
Zeg jij Tree, dan zeg ik ja
Want ook al is het maar een deel
Albertha Margaretha
klinkt zo officieel
Trea schrijft voor bedrijven en organisaties. Ze is nieuwsgierig en altijd op zoek naar dat ene verhaal dat nog verteld moet worden. Eigenlijk is ze de hele dag 26 letters en een paar leestekens aan het husselen. Maar dan wel zo, dat het een mooi, verdrietig, ontroerend of grappige tekst wordt.
Spelen met taal is het leukste wat er is! Als kind schreef ik schriften vol verhalen en gedichtjes. En toen ik een tiener was schreef ik twee meidenboeken. Omdat ik nog beter wilde leren schrijven, volgde ik schrijfcursussen en maakte ik schrijfreizen. In 2006 verscheen mijn eerste boek: een verhalenboek voor kleuters. Inmiddels heb ik een hele stapel boeken geschreven. En schrijf ik gedichten voor DICHTER., het tijdschrift van Stichting Plint. Schrijver en dichter ben je voor een deel al, maar om het te worden moet je blijven doorzetten!
Mijn hoofd is net een bioscoop, wat ik bedenk zie ik zo voor me. Dat doe ik ook graag bij kinderen: hun schat aan taal en fantasie aanboren om tot spannende en grappige teksten te komen.