De Pyramide van Austerlitz

De Pyramide nu en in de toekomst

60 minuten

  • Lesdoel

    De kinderen leren nadenken over het belang van erfgoed in de eigen omgeving, vormen een eigen mening en bespreken dit met elkaar.

Hoewel de Pyramide er al meer dan 200 jaar staat, is dat niet vanzelfsprekend. Al sinds de bouw in 1804 zakt het bouwwerk steeds opnieuw in. Er zijn al vele kostbare restauraties gedaan om de Pyramide te kunnen behouden. Zo werd in 2012 nog een hele grote renovatie gedaan en zijn in 2020 de bovenste groene treden hersteld en verstevigd. De vraag is dus niet óf de Pyramide in de toekomst nog restauraties nodig heeft, maar vooral wanneer…

Het blijven behouden en steeds weer restaureren van de Pyramide kost veel tijd en geld. Geld dat vaak afkomstig is vanuit belastingen. Waar iedereen in Nederland dus aan meebetaalt.

  • Logisch!

    ‘Logisch’, zeggen voorstanders van behoud van de Pyramide. ‘Het is immers een bijzonder overblijfsel uit de Franse Tijd en leert ons over de geschiedenis. Het is belangrijk dat een monument als dit behouden blijft.’

  • Belachelijk!

    ‘Belachelijk’, zeggen tegenstanders. ‘Het kost hartstikke veel geld en dat kun je veel beter aan iets anders besteden. Bijvoorbeeld het bouwen van een monument dat wél lang houdbaar blijft!’

Weetje: De Pyramide van Austerlitz wordt ook wel een ‘levend monument’ genoemd. Dit betekent dat er altijd aan gewerkt zal moeten worden om het monument goed te behouden
  • Wat vind jij?

    Zoek in tweetallen op: Wat is een Rijksmonument? Wie bepaalt wat een Rijksmonument is of wordt? En, áls iets een Rijksmonument wordt, wat betekent dit dan? Wat gebeurt of verandert er?

    Ga nu klassikaal met elkaar in gesprek over de volgende vragen:

    • Vind je het terecht dat de Pyramide een Rijksmonument is? Waarom wel/niet?
    • Vind je het belangrijk dat we sporen uit de Franse Tijd in Nederland bewaren? Waarom wel/niet?
    • Als je zelf zou mogen kiezen of de Pyramide bewaard zou moeten blijven, wat zou je dan kiezen? Waarom?

     

    Let op: Er is bij de antwoorden op bovenstaande vragen geen goed of fout. Het gaat erom dat je je mening kunt onderbouwen en hierover open met elkaar in gesprek gaat. Ook als je het misschien niet met elkaar eens bent.

  • Wat vindt jouw partij?

    Zoals hierboven aangegeven hebben veel mensen een mening over de Pyramide. De één vindt het belangrijk dat deze behouden blijft, de ander vindt het juist zonde van het geld.

    Hieronder vind je een aantal verschillende partijen en hoe zij met de Pyramide te maken hebben. Verdeel de klas in groepen waarbij iedere groep één partij vertegenwoordigt. Waarom wil deze partij de Pyramide wel/niet behouden? Alle groepen mogen om de beurt hun standpunt zo goed mogelijk verdedigen. Wie heeft uiteindelijk de beste argumenten?

    Stel:

    • Je bent van de gemeente Austerlitz en de Pyramide is één van de grootste trekpleisters voor toeristen. Zou je de Pyramide dan willen behouden of niet?
    • Je bent een vrijwilliger die bij de Pyramide werkt en rondleidingen geeft. Zou je de Pyramide dan willen behouden of niet?
    • Je bent een Nederlander die woont in Utrecht. Je bent nog nooit bij de Pyramide geweest, maar moet er via belastingen wel voor betalen. Zou je de Pyramide dan willen behouden of niet?
    • Je bent een wandelaar die graag door de natuur wandelt. Midden in het bos ligt de Pyramide. De toegang tot het park is gratis, maar het is er vaak wel druk. Zou je de Pyramide dan willen behouden of niet?
    • Je bent een hovenier die de Pyramide en het grote park eromheen steeds moet onderhouden. Zou je de Pyramide dan willen behouden of niet?
Meer weten over debat in de klas? Kijk dan eens bij Stichting Nederlands Debat Instituut.
Bekijk website

Jullie hebben klassikaal besproken wat jullie van de Pyramide als Rijksmomument vinden. Nu is de vraag: hoe zien jullie dit monument in de toekomst? Zouden jullie het willen blijven bewaren of…heb je misschien een beter idee?

Opdracht: Maak groepjes van 4 en kies één van onderstaande standpunten met bijbehorende opdracht:

  1. Ja, de Pyramide moet bewaard blijven voor de toekomst.
  2. Nee, we moeten iets anders verzinnen om de sporen uit het verleden te bewaren.
  • Opdracht standpunt 1

    Maak een promotie-poster (of een Prezi presentatie) waarop duidelijk in woord en beeld uitgelegd wordt waarom de Pyramide behouden moet blijven.

    Bedenk eventueel een plan om de geschiedenis van de Pyramide nog zichtbaarder en beleefbaarder te maken dan nu het geval is. Wat zou je allemaal nog meer kunnen doen met het bezoekerscentrum? Zou je bijvoorbeeld het kamp voor een deel kunnen herbouwen? Of zijn er nog ideeën te bedenken om geld in te zamelen voor behoud van de Pyramide?

    Presenteer je plan als een echte projectontwikkelaar aan de klas.

  • Opdracht standpunt 2

    Maak een promotie-poster (of een Prezi presentatie) waarop duidelijk in woord en beeld uitgelegd wordt waarom de Pyramide NIET behouden moet blijven, maar het geld beter gebruikt kan worden voor een ander idee.

    Bedenk een plan om de geschiedenis op een andere manier te behouden. Willen jullie een ander of nieuw monument laten bouwen? Of hebben jullie een beter idee?

    Presenteer je plan als een echte projectontwikkelaar aan de klas.