De Pyramide van Austerlitz

De Franse Tijd

60 minuten

  • Lesdoel

    De leerlingen leren over de Franse Tijd in Nederland. Ze ontdekken welke invloed deze periode op onze samenleving heeft gehad en nog steeds heeft.

Twee belangrijke redenen voor de bouw van de Pyramide waren:

  1. Marmont wilde iets groots achterlaten van zijn tijd in Nederland.
  2. Marmont wilde de verveling van de soldaten tegengaan.

Maar… er was nog een derde reden, of beter gezegd, een derde persoon waarvoor deze piramide werd gebouwd.

  • Weten jullie nog wie dat was?

    Juist! Napoleon.

    Napoleon Bonaparte om precies te zijn.

Meer weten?
Lees het hier!

Napoleon was niet alleen rond 1800 een machtige heerser, maar heeft ook veel invloed gehad op zaken die wij ook nu – zo’n 200 jaar later – nog steeds hebben en gebruiken. En dat is niet alleen een piramide!

Klokhuis maakte een aflevering over Napoleon Bonaparte. Bekijk deze vanaf 6:56.
Bekijk filmpje
  • Schrijf op welke ‘uitvindingen’ wij dankzij Napoleon nu nog steeds hebben en gebruiken.
    • Belastingstelsel
    • Burgerlijke stand (onder andere het registreren van achternaam en geboortedatum)
    • Standaardmaten oftewel het metrisch stelsel (meter, kilo, liter)
    • Rechts rijden

Twintig jaar lang heeft de Franse Tijd in Nederland geduurd. Een flinke periode waarin van alles is gebeurd en wat je natuurlijk niet allemaal in één keer kunt weten. Maar… als je met z’n allen samenwerkt…

  • Aan de slag met de Vensterles van de Canon van Nederland

    Verdeel de klas in 2 groepen. 
    Groep A gaat aan de slag met Vensterplaat 1. Groep B met Vensterplaat 2.

    Verdeel je groep in kleinere groepjes en laat ieder groepje een eigen onderwerp onderzoeken (en er eventueel, met behulp van de schuingedrukte vragen, nog meer informatie over opzoeken).

    De vensterplaten komen uit de Vensterles van de Canon van Nederland. (Tip: hier kun je nog veel meer leuke lessen en informatie vinden!)

Kijk eerst samen eens goed naar de vensterplaten en beantwoord de vragen hieronder.

  • Wat zie je?
  • Wat gebeurt er?
  • Zijn er dingen die je herkent (of juist niet)?
  • Wat valt er nog meer te ontdekken?
Vensterplaat 1

Bekijk Vensterplaat 1 via op de website en ontdek via de icoontjes nog meer informatie.

  • Vragentips bij vensterplaat 1
    • Lodewijk Napoleon (Waar kwam hij vandaan? Van welk land was hij koning? Welke bijnaam had hij? Was het een aardige man? Wat kun je nog meer over hem vinden?)
    • Rechts rijden (Waarom rijden wij rechts? Rijden ze overal ter wereld rechts? Hoe komt dat? Wat vind je van deze regel?)
    • Napoleon Bonaparte (Wie was hij? Hoe is hij keizer geworden? Wat vind je van de dingen die hij heeft gedaan en bedacht? Welke regel zou je zelf willen bedenken als jij nu Napoleon zou zijn?)
    • Het Paleis op de Dam (Wie heeft dit paleis gebouwd? Waarvoor werd het oorspronkelijk gebruikt? Wie hebben er allemaal gewoond? Hoe werd dit gebouw ook wel genoemd? Waarvoor wordt het paleis nu gebruikt?)
    • De Franse tijd in Nederland (Van wanneer tot wanneer duurde de Franse tijd? Waren de Nederlanders blij met de komst van de Fransen? Wat hebben we 200 jaar later overgehouden uit deze tijd? Ben je daar blij mee?)
    • Vechten in het leger van Napoleon (Hoe kon je een soldaat uit het leger van Napoleon herkennen? Welke wapens gebruikten de soldaten? Wat voor mensen vochten in het leger van Napoleon? Waren dat alleen Fransen? Mochten ook vrouwen in het leger? Hoe werden soldaten geselecteerd?)
Vensterplaat 2

Bekijk Vensterplaat 2 via deze website en ontdek via de icoontjes nog meer informatie.

  • Vragentips bij vensterplaat 2
    • Dienstplicht (Wat betekent dienstplicht? Hoe ging dat in de tijd van Napoleon? Bestaat dienstplicht nog steeds? Wat vind je hiervan?)
    • Napoleon verandert veel in Nederland (welke veranderingen heeft Napoleon allemaal doorgevoerd? Wat vind je hiervan? Zijn er dingen die je liever anders zou zien? En wat als jij wat zou mogen veranderen of een nieuwe regel zou mogen invoeren, wat zou dat dan zijn?)
    • De slag bij Waterloo (In welk land vond deze veldslag plaats? Waarom is deze veldslag zo bekend geworden? Wat betekende deze veldslag voor Napoleon? En voor de Franse Tijd in Nederland?)
    • Eenheid in maten en gewichten (Welke eenheden heeft Napoleon in ons land ingevoerd? Hoe deden we dit vóór Napoleon? Worden overal ter wereld dezelfde maten en gewichten gebruikt? Hoe komt dit? Vind je het handig hoe we nu meten en wegen? waarom wel/niet?)
  • Klaar met je onderzoek? Presenteer de gevonden informatie aan elkaar!

    TIP: In plaats van een gewone presentatie, kun je natuurlijk ook een digitale presentatie, vlog, strip of rap maken!

De volgende les duiken jullie letterlijk de geschiedenis in. Dan gaan jullie namelijk op bezoek bij de Pyramide van Austerlitz! Zorg dat de klas van tevoren in 2 groepen is verdeeld en dat náást de leerkracht 2 begeleiders zijn geregeld.

Gebruik hiervoor de brief voor de begeleiders.
print