Landschap Erfgoed Utrect

De kunst van het samen kijken

Voortgezet Onderwijs

In dialoog door kunst en erfgoed

Door goed te kijken naar kunst of erfgoed kunnen leerlingen zich verbinden aan een thema. Je maakt gebruik van een strategie, waarbij je samen kijkt, praat, denkt, associeert en voelt over wat je ziet bij het kunstwerk of erfgoeditem. Deze didactische werkvormen stimuleren tal van vaardigheden zoals creatief kijken, goed luisteren, maar ook het uitstellen van je oordeel. En dat maakt kijken zoveel rijker.

“Wat gebeurt hier? Waaraan zie je dat? Wat maakt dat je dat denkt? Waar ben je nieuwsgierig naar?” Door hardop te denken en te vertragen in het kijken krijg je inzichten in elkaars perspectieven en kennis. Je gaat met elkaar een dialoog onderzoek aan bij waar je naar kijkt. Iedereen kan evenwaardig inbrengen wat hij denkt. Want alles wat wordt ingebracht is goed en vult aan op de ander.
Kijktechnieken kun je inzetten als start van een nieuw thema om als een soort ‘mindmap’ alle kennis en inzichten die er zijn op te halen uit de groep. Maar ook kan het helpen bij het creeren van een open, veilig gesprek.