Wij maken gebruik van cookies. Lees meer hierover in onze privacy statement.
Google Analytics
Bezoekersstatistieken, websitebezoek en gebruik wordt gemeten en gebruikersgegevens worden anoniem verzameld.
Geen cookies van dit type!
YouTube
Klikgedrag, bekeken video’s en aangepaste voorkeuren worden verzameld. Bezoekersinformatie en gebruikersgedrag wordt gebruikt voor advertenties.
Facebook
Gegevens worden gebruikt om een reeks advertentieproducten te leveren van externe adverteerders. Dit maakt delen en liken via social share buttons mogelijk.
Vimeo
Gegevens over de bezoeken van de gebruiker worden verzameld zoals welke pagina’s zijn gelezen.
Maak kennis met vijf leerlingen uit de klas van '45
Thema's en leergebieden
Burgerschap, Mens & Maatschappij
21e eeuwse vaardigheden
Communiceren, sociale en culturele vaardigheden
Leerdoelen
De leerlingen leren wat de thema’s inval, bezetting, verzet, vervolging en bevrijding inhouden. Ze ontdekken dat de Tweede Wereldoorlog grote gevolgen had voor het dagelijks leven van gewone mensen. Ze vergroten hun inlevingsvermogen en oefenen met het vormen van een eigen mening.
Ad, Cor, Frits, Jack en Corrie. Alle vijf zaten zij in ‘De klas van ’45’ en vertellen zij via een boeiende, interactieve tentoonstelling hun waargebeurde verhalen aan de leerlingen. Zo beleven zij met Cor, die midden in de verdedigingslinie woont, de inval van de Duitsers. Maar leven zij ook mee met Corrie, als haar vader opgepakt wordt door de Duitsers.
De leerlingen uit de klas van '45 (achtergrondinformatie)
Voor dit project heeft het Nationaal Militair Museum gezocht naar ouderen die als kind de oorlog hebben meegemaakt en die hun verhaal wilden delen met schoolkinderen van nu. Vijf verhalen geven samen een beeld van verschillende perioden en aspecten van de oorlog. De informatie hieronder is achtergrondinformatie voor jou als leerkracht.
Cor Crum: inval
Wat men niet verwacht gebeurt toch: op 10 mei 1940 valt nazi-Duitsland ons land binnen. Te voet, te land en door de lucht. Een bliksemaanval. Na vijf dagen vechten geeft Nederland zich over. Cor Crum, acht jaar, woont bij het aanbreken van de oorlog met zijn ouders aan de voet van de Grebbeberg, midden in de belangrijkste verdedigingslinie van ons land. De familie moet vluchten voor het oorlogsgeweld. Hoe treft Cor zijn huis aan bij terugkeer?
Jack van der Winkel: bezetting
Nederland is nu bezet en de bevolking gaat zo goed en zo kwaad als het gaat weer over tot de orde van de dag. Met het verschil dat er nu ruim honderdduizend Duitse soldaten in ons land verblijven. Een deel daarvan wordt bij Nederlanders in huis ondergebracht. Dat overkomt ook de negen jaar oude Jack van der Winkel uit Culemborg, die zijn kamer negen maanden moet afstaan aan een Duitse soldaat. Hoe is dat voor Jack?
Frits Bielfeldt: verzet
Sommige jonge mannen ontsnappen tijdens de oorlog naar Engeland om zich daar bij het geallieerde leger aan te sluiten. Zij worden Engelandvaarders genoemd, omdat ze meestal per boot de overkant proberen te bereiken. De vader van de vijfjarige Frits Bielfeldt is één hen. Hij weet als militair in de meidagen van 1940 met zijn watervliegtuig de overkant te bereiken en sluit zich aan bij de Engelse luchtmacht. Frits blijft met zijn moeder en broer achter in Nederland. Zal hij zijn vader terugzien?
Corrie Zwolsman: vervolging/verzet
Tijdens de oorlog worden meer dan honderdduizend Nederlanders door de Duitsers afgevoerd naar kampen en vermoord. Dit lot treft vooral Joodse mensen, die door Hitler als een minderwaardig ras worden beschouwd. Ook verzetsmensen zoals de vader van Corrie Zwolsman, zeven jaar, worden opgepakt en gevangengezet. Corrie en haar familie blijven in onzekerheid achter. Wat zal er met vader gebeuren?
Ad Nab: bevrijding
Nederland wordt tussen september 1944 en juni 1945 bevrijd door de geallieerden. Onder de geallieerde troepen bevindt zich een Nederlandse eenheid: de Prinses Irene Brigade, vernoemd naar de kleindochter van koningin Wilhelmina. De vader van Ad Nab dient als verpleger bij de Prinses Irene Brigade en arriveert in mei 1945 weer bij zijn gezin, dat hij vijf jaar niet heeft gezien. Hoe reageert de vijftienjarige Ad op de terugkeer van zijn vader?
Over het bezoek aan het Nationaal Militair Museum
Zorg zelf voor het vervoer naar het Nationaal Militair Museum te Soesterberg.
Zorg dat je de les 1 vóór het museumbezoek hebt gedaan. De museumles bouwt hierop voort.
Zorg voor het museumbezoek voor vier extra begeleiders (de leerlingen gaan in het museum in groepjes activiteiten doen; elk groepje heeft een begeleider nodig om toezicht te houden).
Op de plek waar in 1913 de luchtvaartafdeling van de Koninklijke Landmacht werd opgericht, staat 100 jaar later het Nationaal Militair Museum. Hier ontdek je de wereld van de krijgsmacht. Het Nationaal Militair Museum wil de krijgsgeschiedenis voor leerlingen graag dichterbij halen door het verleden invoelbaar te maken. Dit gebeurt door authentieke verhalen en voorwerpen tot leven te brengen met behulp van decorstukken en audiovisuele middelen.
In de tentoonstelling De klas van ’45 beleven de leerlingen een stukje geschiedenis mee met vijf schoolkinderen uit de Tweede Wereldoorlog.
Colofon
Dit lesmateriaal is eigendom van het Nationaal Militair Museum. Het maakt onderdeel uit van het Kunst- en Cultuurmenu en mag gebruikt worden door alle deelnemende scholen. Het is partijen niet toegestaan dit lesmateriaal te kopiëren, verspreiden en/of te gebruiken voor andere doeleinden. Bij interesse in overname van het lesmateriaal kunt u contact opnemen met Kunst Centraal.