De Grijze Stad

Nabespreken

20 minuten

  • Lesdoelen
    • De leerling reflecteert op het begrip “identiteit”
    • De leerling reflecteert op het maken van stop-motion animatie
    • De leerling verhoudt zich tot het begrip “identiteit” en legt de link met de eigen belevingswereld

1. Lezen en filmen

Jullie hebben het boek “de Grijze Stad” gelezen, besproken en geïnspireerd daarop een filmpje gemaakt met stop motion animatie.

  • Wat heb je het meest onthouden aan het boek “de Grijze Stad”?
  • Als jullie het filmpje langer hadden mogen maken, of een serie filmpjes hadden mogen maken, wat hadden jullie dan nog toegevoegd?

2. Identiteit

Tijdens dit project hebben we het veel gehad over “identiteit”.

In de filmpjes hebben jullie laten zien op wat voor manier jullie kleur geven aan een stad waar geen kleur is.

We hebben het letterlijk over kleur gehad, zoals paars, rood, blauw, geel en groen, maar ook op een andere manier. In de Grijze Stad is alle kleur weg, maar ook iets anders.

  • Hoe zouden jullie dat noemen?

    Dat kan zijn:

    • Inspiratie
    • Creativiteit
    • Plezier
    • Blijdschap
    • Energie
    • Geluk
  • Kun je een plek bedenken waar volgens jou heel weinig kleur is op dit moment?

    Hoe komt dat?

  • Hoe zou je wel kleur kunnen geven aan die plek?
  • Kun je altijd ergens kleur aan geven, of zijn er ook plekken te bedenken waar dit echt niet kan?
  • Wat is een plek waar volgens jou heel veel kleur is?
  • Kan ergens te veel kleur zijn?

    Wat gebeurt er dan?

Dankzij jullie heeft de grijze stad weer kleur!