De Grijze Stad

Gastles Filmdocent

60 minuten

  • Lesdoelen
    • De leerling kan kenmerken van de eigen identiteit vormgeven in een animatie 
    • De leerling kan zich creatief uiten door gebruik van vormen, kleuren en patronen
    • De leerling kan met verschillende materialen een stop motion animatie maken
  • In het kort
    • Introductie en doel (5 min) 
    • Instructie (10 min)
    • Animeren in groepjes (50-60 min)
    • Terugkijken en reflecteren (15 min)
  • Voorbereiding en benodigdheden
    • Jullie hebben het boek “de Grijze Stad” samen gelezen
    • Maak, voorafgaand aan de les, groepjes van 3 leerlingen
      • Vanaf 30 leerlingen ook een paar groepjes van 4 leerlingen, in totaal max 10 groepjes
    • Jullie hebben een animatiefiguur met een attribuut gemaakt
    • Leg onderstaande materialen klaar

    Materialen

    • Scharen per leerling
    • Tekenmaterialen (stiften/kleurpotloden) per groepje
    • Prittstiften per groepje
    • Rolletje plakband per groepje
    • 1 wit A4tje per groepje
    • Gekleurd papier (grote hoeveelheid)

Algemeen

Vandaag komt een filmdocent langs om met jullie stop-motion filmpjes te maken naar aanleiding van het boek “de Grijze Stad”.

Voor vandaag hebben jullie:

  • Het boek de Grijze Stad van Torben Kuhlmann samen gelezen.
  • Groepjes gemaakt van 3 leerlingen
  • Een animatiefiguur én een attribuut gemaakt

Qua materialen hebben jullie nodig:

  • Scharen per leerling
  • Tekenmaterialen (stiften/kleurpotloden) per groepje
  • Prittstiften per groepje
  • Rolletje plakband per groepje
  • 1 wit A4tje per groepje
  • Gekleurd papier (grote hoeveelheid)

1. Introductie

  • Stop-motion
  • Wat weten jullie nog over “identiteit”?

2. Stop Motion Studio

We gaan een Stop Motion Studio maken en geven de Grijze Stad weer kleur!

Kijk hieronder het voorbeeldfilmpje.

  • Regels voor het werken in groepjes
    • Gebruik je groepjesstem of fluisterstem
    • Wees respectvol en positief 
    • Luister naar elkaar 
    • Wees zuinig op de materialen
    • Blijf bij je groepje

3. Terugkijken en bespreken

Als het tijd is, neem allemaal weer plaats om de filmpjes terug te kijken en te bespreken.

Let daarbij (bijvoorbeeld) op de volgende dingen:

  •     Wat is iets unieks of bijzonders dat je in een animatie hebt gezien?
  •     Wat zie je aan identiteit terugkomen?
  •     Ben je iets te weten gekomen over een medeleerling dat je niet wist?
  • Hoe was het om te doen?
  • Hoe hebben jullie samengewerkt?
  • Hoe hebben jullie gezorgd dat iedereen altijd een taakje had?
  • Wie heeft welke rol genomen?
Dank voor jullie inzet!

EXTRA: geef de animatie geluid!

Willen jullie de animaties die jullie hebben gemaakt nog iets extra’s meegeven? Zet er geluid onder!

Hoe doe je dat?

  1. Laad het filmpje in een filmedit programma zoals Imovie.
  2. Plaats het filmpje op de tijdlijn.
  3. Selecteer een passend muziekje.
  4. Exporteer het als videobestand.

Nu komt de animatie nog meer tot leven! 

Hulp nodig? Bekijk deze korte tutorials:

  • Alternatief

    Vertel de leerlingen dat hun animatie nog geen geluid heeft. Laat leerlingen zelf met muziekinstrumenten, materialen uit de klas of eigen lichaam een geluidsband maken bij hun eigen animatie. Speel de animatie zonder geluid af op het digibord en laat leerlingen live de geluiden en muziek erbij maken.

Veel plezier!