De Buurt in Beeld

Onverwachte ontdekkingen

60 minuten

  • Lesdoelen
    • De leerlingen verkennen hun eigen bekende omgeving op een andere manier.
  • Benodigdheden en voorbereiding

    Nodig:

    • plattegrond van de buurt (zie voorbereiding)
    • voor elke leerling een vel teken of print papier (A4 formaat)
    • clipboards of andere harde ondergrond
    • potloden en gummen

    Voorbereiding:

    • Maak met Google Maps een schermafbeelding van het gebied waarvan de kinderen een kaart mogen maken. Print deze plattegrond op A3 formaat uit en knip in 8 stukken. Kopieer elk stuk en vergroot tot A4/A3 formaat. Deze vormen de basis voor een eigen Zachte Atlas. Verdeel vervolgens de klas in 8 groepen. Elk groepje gaat een deel van het gebied onderzoeken. Van hun ontdekkingen maken ze notities op een A4tje. 
    • Zorg voor voldoende begeleiding als de leerlingen op pad gaan buiten de school. Tip: Is het moeilijk om begeleiders te vinden? Je kunt je leerlingen ook van het schoolplein een Zachte Atlas laten maken.

Film over de Zachte Atlas

Tijdens de vorige les hebben jullie kennis gemaakt met de Zachte Atlas van de Ronde Venen. Maar hoe wordt nou zo’n atlas gemaakt? Dat zie je in dit filmpje!

 

  • Wat is volgens Marijke een zachte atlas?
  • Als Marijke gevraagd wordt om een zachte atlas te maken van een plaats, hoe begint ze dan?
  • Wat zijn die tekeningen en teksten die in het filmpje verschijnen?
  • Hoe doet Marijke nog meer ontdekkingen die een plekje krijgen op haar kaart?
Een zachte atlas, daarin kan ik vertellen wat ik zie in een plaats. Niet wat iedereen al weet, maar wat ik ontdek.
Marijke van Rijnsoever
Een ontdekking met je neus!

Nu is het tijd om zelf op ontdekkingstocht te gaan. Speur de buurt af:

  • Wat vind ik interessant, lelijk of juist heel mooi?
  • Wat wekt mijn nieuwsgierigheid, of wat kan ik bij deze plek fantaseren?
  • Wat valt mij op aan deze plek?
Gebruik je fantasie. Er is geen goed of fout!

Zo maak je notities:

Teken en/of schrijf je ontdekkingen op je a4-tje. Maak vooral heel eenvoudige schetsjes of schrijf korte zinnen of steekwoorden. Je gaat ze op een later moment verder uitwerken.

Een begeleider houdt bij wie er op welke plek een ontdekking doet. Ze noteren dat door je naam op de juiste plek op de plattegrond te schrijven. Belangrijk: Blijf in de buurt van  je begeleider en blijf binnen “jouw deel” van de plattegrond. Dit is het gebied waar je mag komen!

Nog een paar laatste voorbeelden voordat jullie beginnen!

 

  • Voorbeeld 1
    • Dit is een goede plek om te voetballen> teken een voetbal of goal etc > met wie zou jij hier een potje willen spelen? Schrijf het op!
  • Voorbeeld 2
    • Het ruikt hier op deze plek naar bloemen> teken een bloem> schrijf op hoe het ruikt> het ruikt naar kleding die net uit de was komt.
  • Voorbeeld 3
    • Hier ligt altijd rommel> teken een propje> schrijf het woord rommel> misschien lijkt het propje wel op iets anders? Schrijf het op!

Wat is er ontdekt?

Bekijk met elkaar de oogst. Welke onverwachte ontdekkingen zijn er gedaan? Was het moeilijk of juist makkelijk om de buurt op deze manier te verkennen?

Bewaar de notities en plattegronden voor de volgende les!