-
Lesdoelen
- De leerlingen verkennen hun eigen bekende omgeving en verbeelden dit in een zachte atlas
- Leerlingen werken samen in groepjes aan hun zachte atlas
- Leerlingen maken kennis met de manier waarop je als kunstenaar een kaart van je omgeving kunt maken.
-
Benodigdheden en voorbereiding
Voorbereiding
- Neem eerst deze hele les door zodat je weet hoe je de kinderen kunt inspireren in het maken van de illustraties en tekstjes
- Maak groepjes van ongeveer 4 leerlingen
- Bekijk van tevoren hoe je het A4 papier in 8 vakjes vouwt. Zie foto lesmateriaal.
- Print voldoende plattegronden op A3 formaat. 1 per groepje en een paar reserve.
- Wil je meer een ingezoomd gebied van je school? Print dat via open street map zelf een plattegrond.
- zoom in bij het gebied dat je wil printen
- maak een printscreen en knip eventueel bij
- plak en vergroot deze in Word en print op A3
- Wil je meer een ingezoomd gebied van je school? Print dat via open street map zelf een plattegrond.
Benodigdheden:
- werkblad uit de vorige les
- de plattegrond op A3 formaat van de gemeente.
- A4 papier
- tekenspullen [kleurpotloden, gekleurde stiften, zwarte stiften voor de lijnen.
- scharen en pritt stiften
- de grote zachte atlas die jullie hebben ontvangen als inspiratie
-
Lesopbouw volgens creatief proces
- Oriënteren
-
- de gastles en een terugblik hierop
- het werkblad met voor leerlingen bijzondere plekken
- inspiratie van de kunstenaarskaart van Caroline Cracco
- inspiratie van de kunstenaars kaarten uit les 1
- Onderzoeken
- leerlingen gaan in een groepje verder met het zoeken naar, voor hen, bijzondere plekken in hun omgeving
- leerlingen maken een illustratie en korte tekstjes van die plekken
- Uitvoeren
- leerlingen gaan in hun groepje de tekeningen uitknippen en op de kaart van de omgeving plakken. Ze overleggen en onderzoeken samen welke tekening waar moet komen.
- leerlingen voegen extra tekeningen en teksten toe
- Reflecteren
- presenteer per groepje de kaarten
- gebruik de reflectie vragen in het lesmateriaal
Terugblik
In de vorige les kwam er iemand van het archief in de klas. Jullie hebben samen onderzocht hoe dingen bewaard worden in het archief en waarom mensen deze dingen willen bewaren.
Bijzondere plekken in de buurt tekenen
In deze les ga je verder met het zoeken naar bijzondere plekken in je omgeving. Jullie maken een kleine tekening van die plek en schrijven een kort tekstje. Zo’n tekening heet een illustratie. Vervolgens gaan jullie in een groepje de illustraties bij elkaar brengen en een eigen zachte atlas maken. Een zachte atlas is een kaart gemaakt door een kunstenaar.
Jullie kunnen inspiratie halen uit;
- De zachte atlassen van de kunstenaars uit les 1 en de kaart van Caroline Cracco
- De door jullie gevonden bijzondere plekken
Pak je werkblad uit de vorige les erbij
Maak op je werkblad extra notities als je nog inspiratie krijgt voor nieuwe bijzondere plekken die op de zachte atlas mogen komen.
Bekijk nu goed de zachte atlas van Caroline Cracco
Hij hangt bij jullie in de klas maar je kan hem ook op het digibord zien.
Gebruik de zachte atlas van Caroline als inspiratiebron voor jullie illustraties en teksten.
Illustraties maken en tekstjes schrijven
- Ga in de groepjes zitten
- Vouw het A4 papier in 8 vakjes
- Maak een simpele illustratie van een van de plekken die je hebt genoteerd
- Schrijf er een zinnetje bij
- Probeer nog extra bijzondere plekken te bedenken. Maak hiervan ook een illustratie met tekstje
Wat is er ontdekt?
Bekijk met elkaar wat jullie hebben getekend en geschreven. Hoe was het om op deze manier naar bijzondere plekken te zoeken?
De zachte atlas maken van jouw buurt (20 min)
Nu gaan jullie in je groepje een eigen zachte atlas maken van de buurt. Hiervoor gebruiken jullie de illustraties en korte teksten die je hebt gemaakt. Van de leerkracht krijg je op een A3 vel de plattegrond van jullie gemeente.
Bekijk eerst eens dit filmpje.
Volg erna de stappen die zijn beschreven onderaan het filmpje.
Gebruik je creativiteit en fantasie. Niks is fout want het is jullie eigen unieke ontwerp van een zachte atlas!
Presenteer jullie zachte atlas aan de klas
Laat per groepje de zachte atlas zien aan de klas (10 min)
Hang al jullie zachte atlassen op in de klas en maak er een tentoonstelling van!