De Buurt in Beeld

Onverwachte ontdekkingen

60 minuten

  • Lesdoelen
    • De leerlingen verkennen hun eigen bekende omgeving op een andere manier.
    • De leerlingen oefenen in de ‘kunstenaars mindset’ om hun omgeving in kaart te brengen
    • De leerlingen doen onderzoek naar bijzondere plekken in hun omgeving
  • Benodigdheden en voorbereiding

    Nodig:

    • werkblad voor het onderzoek

    Je kunt dit onderzoek klassikaal doen, maar ook de leerlingen in groepjes op computers laten doen.

In de vorige les kwam er iemand van het archief in de klas. Jullie hebben samen onderzocht hoe dingen bewaard worden in het archief en waarom mensen deze dingen willen bewaren.

Kijk als een kunstenaar

Hebben jullie goed rondgekeken in jullie eigen omgeving? Pak het ontdekkings-werkblad erbij en verzamel ze.

  • plekken van betekenis: voor jou of voor meer mensen? Voor nu, vroeger of later? (wat zijn belangrijke plekken voor mijn ouders of grootouders?)
  • verdwenen plekken?
  • wat hoor/ruik/proef/voel je op die plekken?
  • Wat hebben jullie opgeschreven of getekend? Zijn er plekken die meerdere keren voorbij komen?
  • Het werkblad niet gemaakt? Bespreek dan samen:
    • Wat is een belangrijke plek voor jou in je woonplaats? Waar kom je vaak of graag? Bijv. een sportclub, een bos of park, een zwembad…
    • Is er een gebouw dat je opvalt? Of iets dat je vanuit het klaslokaal kunt zien?

In het archief worden allerlei spullen bewaard, die iets zeggen over jullie omgeving. Je kunt tegenwoordig vaak ook via internet bekijken wat er in het archief te vinden is.

In jullie omgeving komen jullie vaak dingen tegen, maar vallen die je ook echt op?

1. Welke plekken kom ik tegen in mijn buurt, bijvoorbeeld als ik wandel/fiets  – welke gebouwen of plekken vallen mij op? (gebouwen, torens, veldjes, natuur) Waar ben je nieuwsgierig naar?

Wat hebben jullie thuis al verzameld aan bijzondere plekken in je omgeving? Verzamel het bij elkaar en schrijf het op het bord.

2. wat voor soort erfgoed plekken zijn er in mijn omgeving? Torens, kerken, gebouwen, musea, forten, andere plekken…

3. wat heeft er ooit gestaan maar is nu weg?

 

Hoe doe je onderzoek?

-internet, boeken, etc. wat hebben jullie al op school?

-online archief van RHCVV; kijk eens in de beeldbank. Je kunt hier selecteren op jouw woonplaats. Of probeer de volgende zoektermen: …, verzamel afbeeldingen van bijzondere plekken.

Wat staat er op de foto’s? Wat valt je er aan op?

Waarom zou deze foto in het archief bewaard worden, denk je?

Print de verzamelde foto’s uit en bewaar ze goed voor de volgende les. In die les komt er een medewerker van het RHC/archief in de klas om samen met jullie een zachte atlas te gaan maken.

In de beeldbank van het archief zijn veel afbeeldingen te vinden van plekken uit jullie omgeving.

Neem eens een kijkje: https://www.rhcvechtenvenen.nl/zoeken?mizig=101

Tip: je kunt in de beeldbank filteren op gemeente of plaats.

Een ontdekking met je neus!

Nu is het tijd om zelf op ontdekkingstocht te gaan. Speur de buurt af:

  • Wat vind ik interessant, lelijk of juist heel mooi?
  • Wat wekt mijn nieuwsgierigheid, of wat kan ik bij deze plek fantaseren?
  • Wat valt mij op aan deze plek?

 

Gebruik je fantasie. Er is geen goed of fout!

Zo maak je notities:

Teken en/of schrijf je ontdekkingen op je a4-tje. Maak vooral heel eenvoudige schetsjes of schrijf korte zinnen of steekwoorden. Je gaat ze op een later moment verder uitwerken.

Een begeleider houdt bij wie er op welke plek een ontdekking doet. Ze noteren dat door je naam op de juiste plek op de plattegrond te schrijven. Belangrijk: Blijf in de buurt van  je begeleider en blijf binnen “jouw deel” van de plattegrond. Dit is het gebied waar je mag komen!

Nog een paar laatste voorbeelden voordat jullie beginnen!

 

  • Voorbeeld 1
    • Dit is een goede plek om te voetballen> teken een voetbal of goal etc > met wie zou jij hier een potje willen spelen? Schrijf het op!
  • Voorbeeld 2
    • Het ruikt hier op deze plek naar bloemen> teken een bloem> schrijf op hoe het ruikt> het ruikt naar kleding die net uit de was komt.
  • Voorbeeld 3
    • Hier ligt altijd rommel> teken een propje> schrijf het woord rommel> misschien lijkt het propje wel op iets anders? Schrijf het op!

Wat is er ontdekt?

Bekijk met elkaar de oogst. Welke onverwachte ontdekkingen zijn er gedaan? Was het moeilijk of juist makkelijk om de buurt op deze manier te verkennen?

Bewaar de notities en plattegronden voor de volgende les!