Landschap Erfgoed Utrect

De Buurt in Beeld

4 lessen

Groep 5-6

Kaarten in alle soorten en maten

Wat weet jij over jouw omgeving? Wat is er allemaal te ontdekken en hoe zag het er vroeger uit?
Er zijn allerlei manieren om jouw buurt in beeld te brengen. Atlassen, wegenkaarten, wandelkaarten, hoogtekaarten. Maar ook kunstenaars brengen de wereld in beeld. Hoe verschillen deze kaarten van elkaar?

Tijdens dit project komt er een medewerker van het Regionaal Historisch Centrum Vecht en Venen bij jullie in de klas.  Jullie maken kennis met kaarten in het archief. Daarna werken jullie toe naar het maken van een Zachte Atlas van jullie eigen buurt.

  • Lesopbouw en voorbereiding

    Voor de start van het project

    Dit project bestaat uit 4 lessen, waarvan 1 gastles. Kijk op Planned Culture wanneer de gastdocent van het Regionaal Historisch Centrum in de klas komt.

    Les 1: Kaarten in alle soorten en maten

    • Eventueel: verzamel een aantal papieren atlassen/kaarten.

    Les 2: Gastles

    In les 2 komt er een medewerker van het RHCVV bij jullie in de klas. Het is belangrijk om de voorbereidende les te hebben gedaan, zodat jullie meteen aan de slag kunnen tijdens de gastles.

    • Bedenk (samen met de klas): is er iets in jullie klaslokaal dat jullie willen bewaren? Bijvoorbeeld een klassenfoto of iets dat jullie samen hebben gemaakt.

    Geef aan het eind van de les de leerlingen een korte huiswerkopdracht mee.

    Les 3:

    • Huiswerkopdracht uit les 2.
    • Knutselmateriaal voor het maken van de zachte atlas.

     

     

     

     

  • Projectdoelen, thema's en leergebieden

    Leerlingen:

    • onderzoeken hun eigen omgeving
    • maken kennis met een kunstwerk over hun buurt
    • maken op basis daarvan een zachte atlas

    Thema’s:

    • wonen, mijn dorp of stad, geschiedenis

    Leergebieden:

    • Mens & Maatschappij (leerlingen leren over historische context in hun omgeving)
    • Kunst & Cultuur (leerlingen maken kennis met erfgoed in hun omgeving en maken, tonen en reflecteren op hun gemaakte beeldende werk)
  • Aansluiting kerndoelen (SLO)

    Kerndoel 51
    De leerlingen leren gebruik te maken van eenvoudige historische bronnen, zoals aanwezig in ons cultureel erfgoed, en ze leren aanduidingen van tijd en tijdsindeling te hanteren.

    Kerndoel 54
    De leerlingen leren beelden, taal, muziek, spel en beweging te gebruiken om er gevoelens en ervaringen mee uit te drukken en om er mee te communiceren.

    Kerndoel 56
    De leerlingen verwerven enige kennis over en krijgen waardering voor aspecten van cultureel erfgoed.

  • Regionaal Historisch Centrum Vecht en Venen (RHCVV)

    RHC Vecht en Venen

    Het Regionaal Historisch Centrum Vecht en Venen beheert de archieven van de gemeenten De Bilt, Stichtse Vecht en De Ronde Venen. Meer info vind je hier.

    Locatie:

    Regionaal Historisch Centrum Vecht en Venen

    Schepersweg 6e, 3621 JK Breukelen

     

    Het Regionaal Historisch Centrum Vecht en Venen