Concert CCO: Terug naar huis

Na de voorstelling

30 min.

  • Lesdoelen

    De leerlingen:

    • reflecteren op het concert wat ze hebben meegemaakt.
    • vertalen wat ze hebben gezien naar de eigen belevingswereld.
  • Voorbereiding en benodigdheden
    • Maak ruimte om te bewegen als jullie ervoor kiezen om onderstaande scènes uit te spelen.

Op weg naar huis

Tijdens de voorstelling ging het veel over onderweg zijn, op allerlei manieren.
Telkens onderweg naar een mogelijk nieuw thuis.

  • Wat voor plekken (uit de voorstelling) kun je noemen waar veel mensen zijn die onderweg zijn?
    • Haven
    • Vliegveld
    • Treinstation
    • Een lange weg (waar je dus lang overheen aan het lopen bent)

Iedereen een verhaal

Bovenstaande plekken hebben één ding met elkaar gemeen: (bijna) iedereen die daar komt moet ergens heen.
Maar waar gaan ze allemaal naartoe?
Iedereen heeft een verhaal, waar ze naartoe gaan en waar ze vandaan komen. Kun jij er een paar verzinnen?

  • Verdeel de klas in groepen van 4 of 5
  • Geef ze een locatie met veel reizigers (bijvoorbeeld een van bovenstaande)
  • Jullie hebben 20 minuten de tijd om per groepje reisverhalen te verzinnen – iemand mag alleen op reis zijn, of samen

Na afloop kunnen jullie de reisverhalen aan elkaar vertellen of de locatie naspelen alsof het een aflevering is van Hello Goodbye.

  • Voorbeelden van verhalen (ter inspiratie)

    Een voorbeeld voor een groepje van vijf:

    • Eén van jullie is op zakenreis vanuit Londen. Ze moet naar Dubai om een belangrijke deal te sluiten.
    • Eén van jullie is een internationale student die terug naar huis gaat voor de vakantie. Hij heeft ontzettend goeie cijfers gehaald en kan niet wachten om het aan zijn ouders te vertellen. Hij studeert in Indonesië en gaat weer terug naar huis in Nederland.
    • Drie van jullie zijn een gezinnetje die op vakantie gaat. Een single moeder met twee kinderen. Ze gaan naar een all-inclusive resort in Kroatië.
  • Tips voor naspelen

    Super leuk als je kiest voor het naspelen. Een aantal tips:

    • Zorg voor genoeg ruimte zodat de leerlingen kunnen rondlopen en echt de ruimte kunnen laten zien.
    • Zet een paar dingen neer die dingen markeren, bijvoorbeeld de bagageband van Schiphol of de boot die aan de kade ligt.
    • Laat iemand uit een ander groepje de reporter spelen die de spelers kan vragen waar ze vandaan komen.
    • Laat de leerlingen één voor één of per reisverhaal binnenkomen, zodat overal genoeg ruimte voor is.
    • Gebruik onderstaande geluidsfragmenten voor sfeerondersteuning.

Sfeergeluid

Haven:

Vliegveld:

Treinstation:

Straat:

Bedankt voor jullie aandacht!