Buitenplaatsen

Eindpresentatie Wat vertel je?

  • Benodigdheden
    • (Knutsel)materiaal
    • Computers (als er voor digitale verwerking wordt gekozen)
    • De website Tooly

Landgoed Eyckenstein

  • Wat vonden jullie ervan?
  • Was de buitenplaats zoals jullie hadden verwacht?
  • Hebben jullie nog nieuwe dingen gezien en geleerd?

Moet Eyckenstein behouden of niet?

De afgelopen lessen hebben jullie veel geleerd over buitenplaatsen. Wat het is, hoe ze zijn ontstaan en waarvoor ze werden gebruikt. Daarnaast hebben jullie onderzoek gedaan naar de waarde van de buitenplaats in jullie buurt en wie daar allemaal een mening over zou kunnen hebben.

In les 1 werd er gestart met een probleemstelling: wat als de gemeente zou besluiten om (een deel van) de grond van Eyckenstein te willen verkopen als bouwgrond. Wat zou jij daar dan van vinden?

  • Opdracht

    Maak met hetzelfde groepje als in les 2 een presentatiemiddel waarin jullie naar voren brengen wat jullie met Goudestein zouden willen doen. Willen jullie het behouden of niet? En waarom? Zorg dat je goed met argumenten aangeeft waarom jij het behoud van deze buitenplaats belangrijk vindt. Of juist niet.

    Denk aan een verwerking in één van de volgende vormen:

    • Maak een poster of tijdschrift waarin je jullie mening/plan toelicht. Hiervoor kunnen jullie gewoon plaatjes knippen en plakken, maar ook de tool Jilster gebruiken (de voorkant om een tijdschrift op te maken werkt goed om een poster vorm te geven).
    • Schrijf een blog of maak een vlog waarin jullie vertellen wat jullie van het behoud van Goudestein vinden.
    • Maak een lofgedicht – in de 18d eeuw schreven veel dichters een lofgedicht na hun bezoek waarin ze de schoonheid van de buitenplaats bejubelden.
    • Schrijf een advies of maak een powerpoint presentatie over waarom de buitenplaats zou moeten blijven of niet en wat zij jullie bijzonder aan vinden.
    • Produceer een promotiefilmpje met foto’s, tekst en gesproken woord.
    • Maak een interactieve poster vanj ullie belevenissen en wat jullie wel/niet belangrijk vinden in een Thinglink.
Als iedereen kaar is met de creatieve verwerking presenteren jullie aan de klas jullie plan
  • Wie vindt dat Eyckenstein moet blijven? En wie vindt van niet?
  • Welke argumenten worden door de groepjes gebruikt?
  • Wat is de uiteindelijke eindconclusie van de klas?