-
Voorbereiding voor de leerkracht
- Zorg dat er computers beschikbaar zijn zodat de leerlingen het een en ander kunnen opzoeken over de buitenplaats.
- Maak eventueel alvast groepjes van 3-4 personen voor opdracht 2.
- Bedenk van tevoren hoeveel tijd de leerlingen krijgen bij opdracht 2 om informatie over hun buitenplaats op te zoeken.

Pronken
Pronken is trots vertonen en pronken gaat ook om ‘gezien willen worden’.
Bekijk onderstaande kaart
(Klik op de afbeelding voor gedetailleerde versie)
Wat valt je op?
Kun je de buitenplaats in jullie buurt vinden?

Bij erfgoed horen emoties. (Bijna) iedereen heeft er een mening over: mooi of lelijk, behouden of weggooien, troep of belangrijk. En wat we nu belangrijk vinden om te bewaren, kan later weer heel anders zijn. Elke generatie maakt en bepaalt zijn eigen erfgoed.

Wie vind wat?
Wie zouden er een mening kunnen hebben over behoud van de buitenplaats?
Denk aan de bewoners van die gemeente, de eigenaren van de buitenplaats, de mensen die maar geen woning kunnen vinden, de gemeenteambtenaren, geschiedenisliefhebbers, de horeca in de buurt…
Kijk HIER voor mogelijke meningen over een buitenplaats.