Brokkejok

3 lessen

Groep 1-2

Waar houdt liegen op en begint fantasie?

Leugens maken brokken. Dat wordt gezegd. Fantaseren is ook een beetje liegen, je verzint allerlei dingen die niet écht zijn, niet 'waar' zijn, niet bestaan. Fantaseren mag altijd. Maar wanneer ben je dan een jokkebrok? 
Voor je het weet heb je iets gezegd dat niet waar is maar op dat moment wel handig leek om te zeggen. Je kan dit gelukkig snel weer vergeten, maar je kunt het ook lang met je meedragen. Een klein leugentje kan voelen als een zware steen in je zak.
Soms lieg je de hele boel bij elkaar, dan verzin je dat er een dinosaurus in de klas kwam en dat de juf dat helemaal niet raar vond, of dat je in het weekend wel duizend koekjes hebt gebakken. Die leugens voelen als een wattenbolletje in je zak dus die zijn niet zo erg.
Bekijk alvast de docentenhandleiding:
Klik
  • Partner - Het Filiaal

    Het Filiaal theatermakers.

    ‘We maken ruimte voor verbeelding, zodat je meer ziet dan je eigen werkelijkheid…’

    Het Filiaal maakt niet zomaar jeugdtheater. In hun familievoorstellingen integreren ze met humor en liefdevolle precisie spel, livemuziek, dans, zang, gebarentaal en (video)beelden. En dat doen ze op zo’n manier dat er voor volwassenen net zo veel te genieten valt als voor kinderen.

  • Aansluiting kerndoelen

    Kunstzinnige oriëntatie

    Kerndoel 54:

    De leerlingen leren beelden, taal, muziek, spel en beweging te gebruiken om er gevoelens en ervaringen mee uit te drukken en om er mee te communiceren. 

    Kerndoel 56:

    De leerlingen verwerven enige kennis over en krijgen waardering voor aspecten van cultureel erfgoed. 

  • Thema's en leergebieden

    Thema’s:

    • Omgaan met elkaar
    • Wie ben ik, wat voel ik

     

    Leergebieden:

    • Mens & maatschappij
    • Kunst & Cultuur
  • 21e eeuwse vaardigheden
    • Creatief denken
    • Communiceren
    • Zelfregulering