Bremer Straatmuzikanten

Na de voorstelling

20 minuten

  • Lesdoel
    • Leerlingen blikken terug op de voorstelling door te benoemen wat ze hebben ervaren en gezien.
    • Leerlingen filosoferen over het thema ‘een buitenbeentje zijn’.
  • Voorbereiding en benodigdheden

    Voor de verwerkingsopdracht

    • a6 papiertjes 1 per kind
    • tekenspullen

Jullie zijn naar de voorstelling Bremer Straatmuzikanten geweest. Een echte poppen opera. We gaan even terugblikken.

  • Wat heb je allemaal gezien en/of gehoord?
  • Welk stukje van de voorstelling kun je je nog goed herinneren? Waarom dat stuk denk je?
  • De mispoes is bang voor onweer. De andere dieren beschermen haar. Op welke momenten zou jij graag zo'n huisje om je heen willen?
  • Ben jij wel eens het huisje om iemand heen geweest?

Buitenbeentjes

Aan het einde van de voorstelling zingen alle dieren samen met de Maatpakken
een lied over anders zijn. Ze beseffen dat het maar saai zou zijn wanneer iedereen hetzelfde is. Stel je voor, een klas vol met allemaal precies dezelfde kinderen! Gelukkig maar, dat we eigenlijk allemaal buitenbeentjes zijn.

  • Waarin ben jij anders dan je klasgenoten? Wat maakt jou een buitenbeentje?

Opdracht

Schrijf op een klein papier allemaal je eigen naam. Eromheen schrijf en/of teken je wat jou een buitenbeentje maakt. Plak daarna alle papiertjes op een
groot vel papier en schrijf erboven: De Buitenbeentjesklas

Hang het kunstwerk op in de klas zodat jullie de rest van het schooljaar
kunnen zien hoe leuk het is dat jullie een echte buitenbeentjesklas zijn!

Ben jij ook een buitenbeentje;
blijf niet hinken in je eentje
Je kunt niet dansen op één been
Maar jij bent niet alleen
Er is plek voor iedereen
Met elkaar, met elkaar
geven we de wereld kleur