Begraven verleden

Op bezoek bij Lya

60 minuten

  • Lesdoel

    De leerlingen krijgen informatie over grafheuvels in hun eigen omgeving en ontdekken op een interactieve manier de bijzonderheden van de grafheuvel die zij bezoeken en de mensen uit de tijd waarin de grafheuvel werd gemaakt.

  • Voorbereiding
    • Zorg dat je de voorbereidende lessen hebt gedaan. Op locatie bij de grafheuvel wordt voortgebouwd op die lessen.  De gastdocent verwacht dat de kinderen op de hoogte zijn van wat er in die lessen is behandeld.
    • Op locatie zijn de leerkracht en begeleidende ouders verantwoordelijk voor de orde. De gastdocent van het kan zich dan geheel op de inhoud richten.
    • De gastles is buiten op locatie. Zorg dat de leerlingen passende kleding dragen (rekening houdend met het weer).
    • LET OP: Praktische informatie en specifieke voorbereiding per grafheuvellocatie is hieronder per dorpskern te vinden.

Op bezoek bij Lya

Vandaag gaan jullie op bezoek bij een grafheuvel bij jullie in de buurt. En…ontmoeten jullie Lya! Ze kijkt erg uit naar jullie komst en hoopt dat jullie haar kunnen helpen met het oplossen van haar probleem.

NOG EEN GESCHIKTE AFBEELDING INVOEGEN

  • Grafheuvel Amerongen - Scholen Amerongen & Overberg
    Locatie:
    • Verzamelen bij de parkeerplaats van Mas Montagne, Veenseweg 28, Amerongen. Fietsen en auto’s kunnen geparkeerd worden op de desbetreffende parkeerplaats.
    Voorbereiding:
    • Maak op school vast 6 groepjes.
    • Voor de les op locatie zijn 6 begeleiders nodig. Elke begeleider begeleid één groepje op locatie.
    • Zorg dat je alle voorbereidende lessen hebt gedaan. Hier wordt op locatie verder op voortgebouwd.
    • Stuur de brief voor de begeleiders van tevoren aan de begeleiders, zodat zij weten wat er van hen wordt verwacht.
    • Draag passende kleding, rekening houdend met de weersomstandigheden.
    Programma:
    • Welkomstwoord en inleiding (10 min) Lya (Annet Werkhoven) ontvangt de leerlingen, stelt zich voor en legt uit waarom we hier vandaag zijn.
    • Kern (40-45 min) Lya vertelt de leerlingen meer over grafheuvels en rituelen. En het probleem dat zij heeft. Met behulp van opdrachten gaan de leerlingen zelf op onderzoek uit om Lya te helpen.
    • Afsluiting (5 min) Lya bedankt de leerlingen voor hun hulp en geeft ze een creatieve opdracht mee voor de volgende les.

     

  • Grafheuvel Doorn - Scholen Doorn
    Locatie:
    • Verzamelen aan de Frans Halslaan, op de hoek bij de Mesdaglaan (het bosje tegenover de zijweg).
    • Auto’s en fietsen kunnen geparkeerd worden aan de overkant van het bosje. Fietsen op de stoep of achter de pionnen.
    Voorbereiding:
    • Maak op school vast groepjes van 4 leerlingen per groepje.
    • Voor de les op locatie zijn X nodig.
    • Zorg dat je alle voorbereidende lessen hebt gedaan. Hier wordt op locatie verder op voortgebouwd.
    • Stuur de brief voor de begeleiders van tevoren aan de begeleiders, zodat zij weten wat er van hen wordt verwacht.
    • Draag passende kleding, rekening houdend met de weersomstandigheden.
    Programma:
    • Welkomstwoord en inleiding (10 min) Lya (Annet Werkhoven) ontvangt de leerlingen, stelt zich voor en legt uit waarom we hier vandaag zijn.
    • Kern (40-45 min) Lya vertelt de leerlingen meer over grafheuvels en rituelen. En het probleem dat zij heeft. Met behulp van opdrachten gaan de leerlingen zelf op onderzoek uit om Lya te helpen.
    • Afsluiting (5 min) Lya bedankt de leerlingen voor hun hulp en geeft ze een creatieve opdracht mee voor de volgende les.

     

  • Grafheuvel Leersum - Scholen Leersum & Driebergen
    Locatie:
    • Hoogstraat, 3956 NA Leersum (UT).
    • Verzamelen voor het paaltje met de tekst over de grafheuvels.
    • Fietsen/auto’s kunnen geparkeerd worden bij de ingang van de weg met de grafheuvels.
    Voorbereiding:
    • Maak op school vast 10 kleine groepjes (3 leerlingen per groepje).
    • Voor de les op locatie zijn X begeleiders nodig.
    • Zorg dat je alle voorbereidende lessen hebt gedaan. Hier wordt op locatie verder op voortgebouwd.
    • Stuur de brief voor de begeleiders van tevoren aan de begeleiders, zodat zij weten wat er van hen wordt verwacht.
    • Draag passende kleding, rekening houdend met de weersomstandigheden.
    Programma:
    • Welkomstwoord en inleiding (10 min) Lya (Annet Werkhoven) ontvangt de leerlingen, stelt zich voor en legt uit waarom we hier vandaag zijn.
    • Kern (40-45 min) Lya vertelt de leerlingen meer over grafheuvels en rituelen. En het probleem dat zij heeft. Met behulp van opdrachten gaan de leerlingen zelf op onderzoek uit om Lya te helpen.
    • Afsluiting (5 min) Lya bedankt de leerlingen voor hun hulp en geeft ze een creatieve opdracht mee voor de volgende les.

     

  • Grafheuvel Maarn - Scholen Maarn & Maarsbergen
    Locatie:
    • Verzamelen bij Vakantiecentrum De Halm, Maarnse Grindweg 43-45, Maarn.
    • Fietsen/auto’s kunnen geparkeerd worden op de parkeerplaats bij De Halm.
    Voorbereiding:
    • Maak op school vast 6 groepjes.
    • Voor de les op locatie zijn 6 begeleiders nodig. Elke begeleider begeleid één groepje op locatie.
    • Zorg dat je alle voorbereidende lessen hebt gedaan. Hier wordt op locatie verder op voortgebouwd.
    • Stuur de brief voor de begeleiders van tevoren aan de begeleiders, zodat zij weten wat er van hen wordt verwacht.
    • Draag passende kleding, rekening houdend met de weersomstandigheden.
    Programma:
    • Welkomstwoord en inleiding (10 min) Lya (Annet Werkhoven) ontvangt de leerlingen, stelt zich voor en legt uit waarom we hier vandaag zijn.
    • Kern (40-45 min) Lya vertelt de leerlingen meer over grafheuvels en rituelen. En het probleem dat zij heeft. Met behulp van opdrachten gaan de leerlingen zelf op onderzoek uit om Lya te helpen.
    • Afsluiting (5 min) Lya bedankt de leerlingen voor hun hulp en geeft ze een creatieve opdracht mee voor de volgende les.

     

Wat fijn dat jullie Lya hebben kunnen helpen! In de laatste les gaan jullie aan de slag met een creatieve uitwerking.