Landschap Erfgoed Utrect Bindkracht

Beestenmarkt

3 lessen

Groep 3-4

Een duik in de tradities rondom jaar- en diermarkten

  • Projectdoelen
    • Leerlingen maken kennis met de eeuwenoude traditie van de beestenmarkt. Ze krijgen een beeld van hoe zo’n markt er vroeger uitzag en wat hier gebeurde.
    • Leerlingen gaan creatief aan de slag met het tekenen van hun eigen (fantasie)dier voor de beestenmarkt. Hierbij denken ze na over welke eigenschappen een dier moet hebben om goed te kunnen verkopen. Ze denken na over de beestenmarkt van de toekomst en spreken daarbij hun inlevingsvermogen en creativiteit aan.
  • Thema's & Leergebieden

    Thema:
    Tradities en feestvieren: van vroeger naar nu en in de toekomst

    Leerdoelen:

    • Mens & Maatschappij
    • Mens & Natuur
  • Kerndoelen (SLO)
    • PO Kerndoel 54: De leerlingen leren beelden, taal, muziek, spel en beweging te gebruiken om er gevoelens en ervaringen mee uit te drukken en om er mee te communiceren.
    • PO Kerndoel 55: De leerlingen leren op eigen werk en dat van anderen te reflecteren.
    • PO Kerndoel 56: De leerlingen verwerven enige kennis over en krijgen waardering voor aspecten van cultureel erfgoed.

Al eeuwenlang bestaan er jaar- en dierenmarkten. Vroeger was dit de plek waar boeren hun dieren verkochten, zoals koeien, schapen, kippen en paarden. Mensen kwamen naar deze markten toe om de dieren te bekijken, kopen of verkopen.

In dit project leren de leerlingen over de tradities rondom deze markten, zoals de lokale paardenmarkt, de varkensmarkt en de Fokveedag. In de gastles creëren de leerlingen zelf een (fantasie)dier voor op hun eigen beestenmarkt.

  • Over de gastdocent

    Lyan Appel is vakdocent beeldende vorming. Samen met de leerlingen gaat zij aan de slag met het bedenken en tekenen van een (fantasie)dier voor op hun eigen beestenmarkt.