AUTSJ

Voor de voorstelling

30-45 minuten

  • Lesonderdelen

    Tijdens deze les haal je meer uit het voorstellingsbezoek en vergroot je het kijk- en luisterplezier. Deze les bestaat uit de volgende onderdelen:

    • Voorbereiding voorstellingsbezoek
    • Voorbereiding op het thema ‘spannend of niet spannend’

    Hoe beter de leerlingen voorbereid zijn, hoe meer ze uit de voorstelling kunnen halen, waardoor deze niet op zichzelf blijft staan.

  • Lesdoelen
    • De leerlingen voorbereiden op het voorstellingsbezoek en de nieuwsgierigheid prikkelen

    • Sluit aan bij het domein burgerschap. Doelstelling: Toon zorg voor de waardigheid en begrip van anderen

  • Benodigdheden
    • Drie gekleurde papieren (groen, oranje en rood)
    • Tape (eventueel)

Waar gaan we naartoe?

Foto: Remke Spijkers

Bekijk de foto. Wat zien jullie hier? Waar kijken de kinderen naar? Een voorstelling. Een theatervoorstelling is een opvoering van een toneelstuk in het theater.

  • Wie van jullie is er weleens naar een voorstelling geweest?

Bekijk hier links de poster van de voorstelling waar jullie naartoe gaan.

  • Wat valt jullie op?
  • De mensen die je op de poster ziet gaan straks spelen, zij zijn acteurs en dansers. Soms spelen ze volwassenen en soms een kind. Wat gebeurt er op de poster volgens jou?
  • Over de voorstelling 'AUTSJ'

    AUTSJ gaat over een kind dat niet houdt van verassingen zoals vreemde mensen en nieuwe dingen, die het liefst wil dat de dingen gaan zoals ze altijd gaan. Maar als de dingen altijd hetzelfde zijn, dan hoef je nooit dapper te zijn en leer je ook niets nieuws. Wordt het dan niet een beetje saai?

    In de voorstelling wordt niet veel gepraat, maar er gebeurt zo veel met geluid en beweging dat je naar een soort stripverhaal kijkt.

Zie je ook de golven in het beeld? Dit zijn geluidsgolven die je nooit ziet maar wel hoort.

  • Heb je weleens geluisterd als je naar school kwam welke geluiden je allemaal hoort?

Luister morgen als je naar school komt eens extra goed. Als het veilig is, doordat je bijvoorbeeld een hand van iemand vast kan houden, dan kun je je ogen dicht doen en eens echt goed luisteren wat je allemaal hoort.

  • Welke fijne geluiden hoor je?
  • En welke geluiden vind jij minder fijn?

Spannend? Of niet spannend?

In de voorstelling vindt iemand dingen erg spannend om te doen, dingen die jij zelf misschien wel helemaal niet spannend vindt. Dit is voor iedereen anders.

  • Kunnen jullie dingen bedenken die mensen spannend kunnen vinden?

Denk aan springen van een hoge duikplank, met de lift naar boven gaan, in de zee zwemmen etc. Schrijf de antwoorden voor jezelf op.

Oefening

Maak ruimte in de klas door tafels en stoelen aan de kant te schuiven (of maak gebruik van de speelzaal) Verdeel de ruimte in drie vlakken, leg bij elk vlak drie kleuren papier. Links groen, midden oranje en rechts rood.

  • Groen = Dit vind ik helemaal niet spannend
  • Oranje = Dit vind ik een beetje spannend
  • Rood = Dit vind ik heel spannend

Jullie mogen gaan staan in het groene, oranje of rode vak, als jullie het helemaal niet spannend, een beetje spannend of heel spannend vinden.

Wat vinden jullie bijvoorbeeld van…

  • Een voorstelling bezoeken
  • Een pak melk kopen in de supermarkt
  • Lopen over straat
  • ….

Maak je eigen keuze! Het is super goed als we allemaal durven zeggen wat we spannend vinden, want dat is voor iedereen anders. En als je nooit bang durft te zijn kun je ook nooit dapper zijn.

  • Zijn er dingen die je vroeger spannend vond en nu niet meer? Heb je een voorbeeld?
  • Wat helpt jou als je iets spannend vindt?

Ontmoet de acteurs/dansers

Bekijk het filmpje van de acteur/danser, hierin stellen ze zichzelf voor en vertellen zij wat zij spannend vinden.