AI

Van wie is het?

20 minuten

  • Leerdoelen

    De leerlingen

    • krijgen handvatten om te praten over makerschap en eigenaarschap
    • leren kritisch denken over vragen over de impact van nieuwe technologie op creativiteit
  • Voorbereiding

    Bij het afsluitende spel met stellingen neemt de leerkracht de rol aan van gespreksleider. De antwoorden op de stellingen zijn niet of goed of fout. Leerlingen mogen ook tussendoor van mening veranderen als ze een goed argument horen!

    De leerkracht

    • zorgt dat er verschillende leerlingen aan het woord komen
    • verzamelt verschillende meningen zonder een oordeel toe te voegen
    • brengt het gesprek op gang door soms door te vragen.
  • Tijdsindeling

    Film kijken              3 min.
    Groepsgesprek      5 min.
    Quiz                        10 min.

     

    Extra:

    Nummer afmaken   60 min.

Toekomstmuziek?

Bekijk het fragment (3 min.)

Luister het nummer ‘Heart on my sleeve’ (2 min.)

  • Herkennen jullie de stem van Drake & The Weeknd?

    Deze zijn dus niet ingezongen door de echte artiesten Drake en The Weeknd, maar met behulp van een AI gemaakt. De AI is getraind met liedjes van bijvoorbeeld Drake, zodat de AI de stem kent en kan nabootsen. Net echt!

  • Wie hoorde dat dit nummer door AI gemaakt is? Zo ja: Hoe hoorde je dat?

    Heel knap als je het hoorde! Deze AI’s die stemmen nabootsen zijn bijna niet meer van echt te onderscheiden. Om het te kunnen horen moet je de stem van Drake wel heel goed kennen en een superfan zijn…

Wat vind jij? (10 min.)

Ga allemaal rechtop staan.

Er komen een paar stellingen. Als je het ermee eens bent, doe je de dab naar links. Ben je het ermee oneens, dan doe je de dab naar rechts. Ben je er zowel een beetje mee eens als oneens? Dan doe je 2 armen omhoog met 2 vingers.

EENS                              –                       NEUTRAAL                      –                    ONEENS

Bespreek per stelling waarom je voor het antwoord gekozen hebt

Let op! Antwoorden kunnen verschillend zijn per persoon. Er is geen ‘goed’ of ‘fout’. Het kan ook zijn dat je midden in de uitleg van iemand van mening verandert. En dan mag je van teken wisselen!

Ik vind…

  • Dat deze AI’s creatiever zijn dan ik zelf ben
  • Dat een AI iets nieuws kan verzinnen
  • Dat ik de eigenaar ben van het werk dat ik samen met de AI heb gemaakt
  • Dat de AI niet op de aftiteling van het nummer hoeft als 'maker'
  • Goede muziek is goede muziek, of het door een mens of AI geschreven is maakt niet uit

EXTRA: Zing het in

Ben je nog lang niet klaar met dit onderwerp, en wil je graag je tekst op muziek zetten? Dat kan! Met dit eenvoudige programma kun je je eigen tekst inzingen, en daarna downloaden. Gratis!

  • Maak een account aan.
  • Ga naar ‘Studio’ en maak een nieuw project aan.
  • Download de lege mp3 van Tom.
  • Sleep de mp3 naar de tijdslijn, en maak een voice-track aan. Druk op de rode knop om op te nemen.
Download de mp3 van Tom
Download