-
Leerdoelen
De leerlingen:
- ontdekken wat ‘machine learning’ is en hoe deze AI een tekst kan maken
- begrijpen dat een AI getraind moet worden en dat dit ook bepaalt wat de uitkomst is
- doorzien dat een AI geen superslim of zelfdenkend systeem is, maar vooral een grote rekenmachine die goed kan ‘gokken’.
Extra opdracht:
- ontdekken waar AI in ons dagelijkse leven een rol speelt.
-
Voorbereiding en tijdsindeling
Voorbereiding
Bekijk vooraf deze tips voor het gebruik van autodraw:
Geschatte tijdsindeling
- Gesprek: 5 min.
- Film kijken: 8 min.
- Wat ga je doen: 5 min.
- Voorspellen: 2 min.
- Tekenen met AI: 15 min.
- Terugblikken: 5 min.
- Extra opdracht: Waar kom je AI tegen: 10 min.
AI. Elke dag komt iedereen er op zichtbare en onzichtbare manieren mee in aanraking. MAAR wat is AI? Waar staan de A en de I eigenlijk voor? En hoe werkt AI? Hou een kort gesprek over dit onderwerp; wat weten jullie er al over?
Hulp gevraagd…
Spoken word artiest Tom Strik is een nieuw nummer aan het schrijven.
Het couplet en eerste refrein schreef hij vlot, maar daarna zat hij op slot!
Helpen jullie hem een handje? Bekijk het fragment. (4 min.)
Wat ga je doen?
In dit project ga je drie verschillende manieren uittesten om Toms lied af te schrijven:
- zelfstandig
- samen met AI
- en volledig door AI
Voor iedere werkwijze maak je 1 couplet. Het gaat er niet om dat er een fantastisch nummer uitkomt, het doel is om de werkwijzen uit te testen!
Eigenlijk sta je in de schoenen van een onderzoeker en ga je op zoek naar het antwoord op de volgende hoofdvraag:
Hoe werk ik samen met AI om iets te maken?
Je probeert iets uit, en door het te doen kom je vanzelf allerlei andere vragen tegen. Want kan dat eigenlijk wel, iets 100 procent door AI laten maken? En hoe werkt het om samen te werken met AI?
Dat heet ‘Critical Making’, kritisch maken.
Krijg je wel originele teksten of krijg je iets dat al bestaat, want ik wil wel iets unieks maken. Frank-Jan: Dat is een goede vraag; daar moeten we samen achter komen.Tom Strik en Frank-Jan
Voorspellen
In de video zag je hoe een AI probeert te voorspellen wat je gaat typen. Kunnen jullie dat ook zelf? Kijk eens naar deze zinnen, en bedenk wat er op de puntjes kan staan:
We kunnen nog beter gokken als we weten wanneer iemand dit typt. Kijk eens naar de laatste zin. Stel dat je dit ’s ochtends typt, wat zou er dan kunnen staan? En hoe verandert dat als het laat in de avond is?
Samen tekenen!
We hebben gezien dat AI kan voorspellen wat jij gaat typen. Zou AI ook kunnen voorspellen wat jij gaat tekenen?
Verzin met de klas 3 dingen die we gaan tekenen. Dat kunnen spullen zijn (een stoel, huis, luchtballon), maar bijvoorbeeld ook dieren.
Hoe werkt het?
Op het digibord tekent een van jullie het eerste ding dat jullie hebben verzonnen. Je ziet tijdens het tekenen bovenin (naast DO YOU MEAN) de suggesties van de AI verschijnen. Klik op degene die je het meest vindt lijken, de AI vervangt dan jouw tekening met de zijne. Probeer daarna nog twee ideeën uit.
Wat heb je tot nu toe geleerd over AI? Kun je Toms vraag beantwoorden of je door met AI samen te werken iets krijgt dat al bestaat? Ben je nog andere vragen tegengekomen? Noteer ze voor de gastles!
Extra opdracht:
Weet jij hoe vaak je met AI te maken hebt?
Doe je wel eens online spelletjes? Of zoek je informatie op? Misschien heb je vaker met AI te maken dan je denkt …