AI

Een couplet schrijven

40 minuten

  • Leerdoelen

    Leerlingen

    • krijgen een inkijkje in het creatieve maakproces van Tom Strik.
    • leren de begrippen couplet en refrein kennen, de structuur van een liedtekst.
    • denken na over de vraag hoe deze teksten een boodschap kunnen verwoorden en een gevoel kunnen uitdrukken.
    • ervaren hoe het is om een (deel van een) liedtekst te schrijven.
  • Voorbereiding en tijdsindeling
    Voorbereiding
    Geschatte tijdsduur
    • Film kijken: 4 min.
    • Nummer luisteren en ideeën ophalen: 10 min.
    • Couplet schrijven: 20 min.
    • Coupletten delen en bespreken: 5 min.

Wat ga je doen

In deze les ga je zelfstandig aan de slag met het zelf schrijven van een couplet voor het liedje van Tom. Je kunt daardoor de ervaringen die je hierbij opdoet vergelijken met de ervaringen van het schrijven met een AI. Hiermee ga je tijdens de gastles aan de slag.

Bekijk het fragment. (4 min)

  • Waar haalt Tom inspiratie om een tekst voor een lied te schrijven?
    • Iets wat hem raakt – wat een emotie of gevoel beschrijft.
    • Een boek of een stuk tekst dat hij ergens heeft gelezen.
    • Over iets wat hij heeft meegemaakt.
  • Hoe begint Tom aan het schrijven van een lied?

    Hij gaat actief op zoek naar inspiratie. Dit doet hij door dingen op te schrijven of erover te lezen of er met mensen over te praten. Hij begint met het schrijven van een tekst aan zichzelf om het later voor anderen te maken.

  • Waarom schrijft Tom teksten?

    Hij wil zijn gedachten overbrengen op het publiek, of hij wil hun dingen leren; nieuwe inzichten geven (op een andere manier naar iets laten kijken).

  • Begint Tom met het schrijven van een couplet of het refrein?

    Hij begint met het couplet.

Tekst pluizen

Luister nog eens goed naar het refrein en couplet dat Tom geschreven heeft. Let goed op: welk gevoel krijgen jullie bij het nummer? Gebruikt hij lange zinnen, of korte?

Wat of wie zou hij bedoelen met de ‘digitale vriend’?

Zelf een couplet schrijven

Bekijk het werkblad. Er is in het lied nog ruimte voor drie coupletten. In deze les ga je zelfstandig werken aan couplet 2 en bedenk je de onderwerpen voor couplet 3 en 4. Tijdens de gastles ga je daarmee verder.

Pak een kladblaadje en begin met schrijven. Bedenk hoe het verder gaat met de digitale vriend waar Tom over zingt. Je kunt bijvoorbeeld schrijven over:
  • Een waargebeurd of grappig verhaal dat jij of iemand anders heeft meegemaakt met zijn digitale vriend.
  • Een keer dat je jouw eigen digitale vriend bent kwijtgeraakt of moest missen. Wat gebeurde er toen? Hoe voelde je je daarbij?
  • Een (digitaal) avontuur dat je met je digitale vriend zou kunnen beleven.
  • Wie jij het liefst zou bellen en waar je het dan met diegene over zou kunnen hebben.
Het gaat er niet om dat er een fantastisch nummer uitkomt, maar het doel is om te ervaren hoe het is om zelf een stukje tekst voor een couplet te schrijven!

Als je tevreden bent, vul je jouw couplet in op het werkblad. Noteer ook de onderwerpen waarover je couplet 3 en 4 zou willen laten gaan.

Bewaar het werkblad en je kladblaadje voor de gastles!
  • Kijk en deel

    Kijk naar de zinnen die je geschreven hebt. Markeer de beste stukjes met een fel kleurtje en deel ze met de rest van de klas:

    • Wat vind je er goed aan, en waarom?
    • Hoe heb je het zelfstandig schrijven van een liedtekst ervaren?
    • Kon je makkelijk inspiratie vinden?
    • Kon je makkelijk emoties en gebeurtenissen verwoorden?
    • Ben je ergens vastgelopen? Wat gebeurde er toen? Welke emoties voelde je daarbij?
Zou de AI mijn emoties en mijn boodschap kunnen overbrengen? Ik weet het niet hoor…
Tom Strik

Wat zijn jullie gedachten hierover, zou AI dat kunnen? Of niet? In de volgende les gaan jullie dat onderzoeken, en kun je daarna een antwoord formuleren op vraag: hoe werk ik samen met een AI om iets te maken.