-
Leerdoelen
Leerlingen
- krijgen een inkijkje in het creatieve maakproces van Tom Strik.
- leren de begrippen couplet en refrein kennen, de structuur van een liedtekst.
- denken na over de vraag hoe deze teksten een boodschap kunnen verwoorden en een gevoel kunnen uitdrukken.
- ervaren hoe het is om een (deel van een) liedtekst te schrijven.
-
Voorbereiding en tijdsindeling
Voorbereiding
- Print werkblad 1 voor iedere leerling uit.
Geschatte tijdsduur
- Film kijken: 4 min.
- Nummer luisteren en ideeën ophalen: 10 min.
- Couplet schrijven: 20 min.
- Coupletten delen en bespreken: 5 min.
Wat ga je doen
In deze les ga je zelfstandig aan de slag met het zelf schrijven van een couplet voor het liedje van Tom. Je kunt daardoor de ervaringen die je hierbij opdoet vergelijken met de ervaringen van het schrijven met een AI. Hiermee ga je tijdens de gastles aan de slag.
Bekijk het fragment. (4 min)
Tekst pluizen
Luister nog eens goed naar het refrein en couplet dat Tom geschreven heeft. Let goed op: welk gevoel krijgen jullie bij het nummer? Gebruikt hij lange zinnen, of korte?
Wat of wie zou hij bedoelen met de ‘digitale vriend’?
Zelf een couplet schrijven
Bekijk het werkblad. Er is in het lied nog ruimte voor drie coupletten. In deze les ga je zelfstandig werken aan couplet 2 en bedenk je de onderwerpen voor couplet 3 en 4. Tijdens de gastles ga je daarmee verder.
Pak een kladblaadje en begin met schrijven. Bedenk hoe het verder gaat met de digitale vriend waar Tom over zingt. Je kunt bijvoorbeeld schrijven over:
Als je tevreden bent, vul je jouw couplet in op het werkblad. Noteer ook de onderwerpen waarover je couplet 3 en 4 zou willen laten gaan.
Bewaar het werkblad en je kladblaadje voor de gastles!
Zou de AI mijn emoties en mijn boodschap kunnen overbrengen? Ik weet het niet hoor…Tom Strik
Wat zijn jullie gedachten hierover, zou AI dat kunnen? Of niet? In de volgende les gaan jullie dat onderzoeken, en kun je daarna een antwoord formuleren op vraag: hoe werk ik samen met een AI om iets te maken.