Achter de schermen

EXTRA: Theater in de klas

30-45 minuten

  • Lesdoelen
    • De leerlingen reflecteren op de ontdekkingen die tijdens het bezoek aan het theater zijn gedaan.
    • De leerlingen leren de benodigdheden voor het maken van theater plaatsen in een voor hen bekende omgeving.
    • De leerlingen leren de theatrale mogelijkheden inzien van een alledaagse situatie.
  • Voorbereiding en benodigdheden

    Voorbereiding

    • Bedenk wat voor jou belangrijke regels zijn als er dingen worden verplaatst in de klas, bijvoorbeeld:
      • Alleen iets verplaatsen nadat ik je naam heb genoemd
      • Stoelen moeten worden opgetild, niet geschoven
      • Blijven zitten tot iedereen een taakje heeft gekregen

    Benodigdheden

    • Iets wat als decor kan dienen en een locatie suggereert, bijvoorbeeld:
      • Een kamerplant (buiten)
      • Een rij stoelen (bioscoop)
      • Een tapijtje of lamp (huiskamer)
    • Iets wat als kostuum kan dienen, hoe gekker hoe beter
Deze les kan goed in combinatie met de verwerkingsles van de voorstelling waar jullie zijn geweest!
  • Weet je nog wat voor dingen er allemaal nodig waren voor het maken van theater?
    • Spel
    • Decor
    • Tekst
    • Regie
    • Kostuum
    • Geluid
    • Licht

Op school

Jullie gaan natuurlijk over een niet al te lange tijd op school ook een voorstelling spelen, en misschien hebben jullie dat zelfs al wel een keer gedaan. Dan is je school even geen school meer, maar een theater. Kan dat zomaar? Wat zou er anders moeten?

  • Waar is jullie podium?
  • Waar zit het publiek?
  • Hebben jullie theaterlicht? Wat zou je kunnen doen met het licht wat je hebt?
  • Hoe is jullie geluid? Kunnen jullie gebruik maken van muziek of ander geluid?

In de klas

Natuurlijk is hier op school al wel een beetje over nagedacht, maar theater kan natuurlijk op allerlei verschillende manieren en plekken. Hoe zou het bijvoorbeeld zijn als het in de klas zou gebeuren?

Je gaat, samen met je leerkracht, je klas ombouwen tot een theater.

Voordat je begint, spreek goed af met de leerkracht wat er wel en niet mag, en wat jullie gaan doen.

Het belangrijkste is natuurlijk dat er straks een duidelijk podium is en dat het duidelijk is waar het publiek moet zitten.

Verdeel de taken, wie doet wat? Er mogen 2 vrijwilligers zijn die straks als “spelers” op het podium komen te staan.

Denk na over de volgende dingen voordat je begint:

  • Waar is het podium?
  • Waar moeten de spelers staan?

    Kies 2 mensen uit die straks speler worden

  • Waar moet het publiek komen te zitten?
  • Staat er iets in de klas wat een goed decorstuk zou kunnen zijn?

    Denk bijvoorbeeld aan een grote plant, of een tafeltje op z’n kant, of iets anders grappigs/bijzonders wat jullie in de klas hebben staan en makkelijk kunnen verplaatsen.

    Dat mag straks op het podium komen te staan.

  • Kan er iets gedaan worden met licht en geluid om de sfeer te veranderen?

    De sfeer is hoe mensen zich voelen of wat voor stemming er is op een plek of in een groep.

    Dit kan van heel veel dingen afhangen, bijvoorbeeld van hoe mensen zich gedragen of hoe mensen tegen elkaar zijn, maar ook van dingen als wat voor muziek er op staat, hoe het ruikt, hoe fel de lampen zijn of hoe warm/koud het is.

    Voorbeelden van stemmingen zijn:

    • Spannend
    • Vrolijk
    • Ongemakkelijk
    • Dromerig
  • Zijn er nog meer dingen die je in het theater hebt gezien, die hier misschien ook op de een of andere manier kunnen?

    Bijvoorbeeld:

    • Kleedkamers
    • Kaptafels
    • Kostuumrekken
    • Foyer

Bouw maar om!

Iedereen mag doen wat ze afgesproken hebben en dan in het opgebouwde publiek gaan zitten. De vrijwillige speler(s) mogen op het “podium” gaan staan.

  • Kan iedereen het goed zien?
  • Kan iedereen de spelers goed horen?

Nu kunnen we de verschillende onderdelen gaan toevoegen zodat het een “voorstelling” wordt

  • Spel

    Speler(s) hebben we al. Die staan al op het “podium”.

  • Decor

    Decor hebben we ook al, dat staat ook al op het “podium”.

  • Tekst

    Bedenk voor elke speler een zin tekst, heeft er iemand een idee?

      • Bijvoorbeeld: “ik heb tweeduizend snotjes in mijn neus” – “nou haal ze er maar niet uit dan”
      • Als jullie al bezig zijn met de musical, kun je daar ook een zin uit gebruiken
  • Regie

    Kies een regisseur uit, die mag 1 ding bedenken wat de spelers kunnen doen

      • Bijvoorbeeld: elkaar een hand geven
  • Kostuum

    Kies een leuk kledingstuk wat de speler(s) makkelijk over hun kleren aan kunnen doen.

  • Geluid

    Kunnen we een muziekje opzetten wat een andere sfeer eraan geeft, voordat de tekst wordt gezegd?

    Bijvoorbeeld:

  • Licht

    Kunnen we iets doen met licht hier wat de sfeer anders maakt?

      • Bijvoorbeeld: het licht dimmen of helemaal uit doen?

Spelen maar!

Als alle onderdelen van het theater in jullie klas zijn afgesproken en geregeld, mag de scène worden gespeeld.

Vergeet het applaus niet!

  • Welke van de bovenstaande onderdelen van theater vind je het belangrijkste? Waarom?
  • Kan een toneelstuk dan nog doorgaan als een van de onderdelen weg zouden vallen? Waarom wel/niet?