Projectenformats

Aanvullend op wat lokale culturele instellingen aan de scholen aanbieden, ontwikkelt Kunst Centraal activiteiten voor leerlingen. Het idee is dat Kunst Centraal lokaal een nieuwe format introduceert. De format kan vervolgens ingezet worden in alle gemeenten in de provincie Utrecht. We ontwikkelen de formats voor en met leerlingen, zodat deze aansluiten bij hun behoefte, vragen en interesse.

Kijkje achter de schermen

Kijkje achter de schermen is een projectenformat waarin leerlingen uit het vmbo kennis maken met beroepen als theatertechniek.Veel leerlingen vinden de techniek in een theater net zo interessant als wat er op het podium gebeurt. Ze maken kennis met beroepen binnen deze instellingen en ontdekken plekken waar je als bezoeker niet zo snel komt, zoals het depot. Het project sluit aan bij LOB op het vmbo.

Het programma van Kijkje achter de schermen bestaat uit drie onderdelen:

  • 1. Kennismaking op school met een medewerker van achter de schermen
  • 2. Bezoek aan de culturele instelling door middel van een spel
  • 3. Workshop van een student van een creatieve MBO-opleiding
Ik had verwacht dat we een rondleiding kregen, maar dit spel is veel leuker!

Dit projectformat is ontwikkeld met: Stadsschouwburg Utrecht, Museum Catharijneconvent, Centraal Museum en TivoliVredenburg.

In juni 2021 waren twee kleine groepjes leerlingen ons proefpubliek in een pilot van Kijkje achter de schermen. Ben je benieuwd hoe het was?

Lees de terugblik!

Klasse-Labs

Tijdens het project Klasse-Labs vertaalt Een Creatieve Denktank van kunstenaars en educatoren de ideeën van leerlingen in een kunstproject van vier lessen.

In een filosofisch gesprek met je klas halen we de vraag en behoefte van leerlingen op. Wat is voor jou kunst? Waarom is het belangrijk? Als jij mag kiezen, wat zou je dan willen onderzoeken doen? Klasse-Labs vergroten het culturele bewustzijn van jongeren en stimuleren hun persoonlijke culturele ontwikkeling.
De resultaten delen we, ter inspiratie, met scholen en lokale kunstencentra. Deze labs zijn geschikt voor alle schooltypes en leerjaren.

De leerlingen pitchen in tweetallen hun onderzoeksvraag. Vervolgens wordt er één onderzoeksvraag gekozen. Daar gaat een Creatieve Denktank die bestaat uit kunstenaars en educatoren mee aan de slag. De vraag wordt vertaald naar een kunstproject dat bestaat uit maximaal vier lessen. Het wordt uitgevoerd door kunstenaars, met culturele instellingen en/of Kunstbende.

Tijdens de pilot in juni 2021 was de onderzoeksvraag van de vmbo leerlingen van het Rientjes mavo uit Maarssen: Kun je kunst maken met lucht?

Lees de terugblik!