Woorden in de wijk

Woorden versieren

45 minuten

  • Lesdoelen
    • De leerlingen geven woorden vorm met diverse beeldende technieken.
    • De leerlingen maken een kunstwerk met de woorden.
  • Benodigdheden

De verzamelde woorden

Bekijk kort de verzamelde woorden. Bespreek ze nog eens met elkaar en kies er dan een aantal uit.

  • Zijn er veel verschillende woorden gevonden?
  • Waar zijn de meeste woorden gevonden? Welk woord is op een heel bijzondere plek gevonden?
  • Wat is het langste woord? En wat het kortste?
  • Is er een heel moeilijk woord bij? Of een heel mooi of vies woord?
  • Waarom heb je dit woord opgeschreven?

Woorden kiezen

Kijk naar de versierde woorden. Als een woord groot is geschreven, lijkt het anders dan wanneer het klein is. En heel mooi geschilderd ziet het er weer anders uit dan in de krant.

Schrijf ter illustratie een woord eens in verschillende kleuren, letters en formaten op het bord.

  • Wat verandert er aan het woord als het heel groot is? Wordt het belangrijker, enger, of mooier?
  • En als het heel bibberig is geschreven, hoe ziet het woord er dan uit? Eng, zenuwachtig, bang, of waterig?
Kies een woord uit een van de dozen om te versieren. Werk alleen of in groepjes