Bindkracht

Voor het eerst

4 lessen

Groep 3-4

Als je goed kijkt is alles bijzonder

  • Projectdoelen
    • Het maken van een gezamenlijk kunstwerk in de vorm van een interactieve schoolplaat.
    • Een eigen mening vormen wat van waarde is voor de toekomst van een mens.
  • Thema's en leergebieden
    • Leerlingen leren de beeldende mogelijkheden van diverse materialen onderzoeken, aan de hand van de aspecten, kleur, vorm, ruimte, textuur en compositie
    • Ze maken tekeningen en ruimtelijke werkstukken
    • Ze spelen en bewegen.
  • 21e-eeuwse vaardigheden

    Visual Thinking strategies, creativiteit

  • Voorbereiding AVG formulier

    In de afsluitende les worden de leerlingen gefilmd. Om de kinderen te filmen is toestemming van de ouders nodig, daarvoor vind je hier een toestemmingsformulier. Graag printen en laten tekenen door de ouders.

Kunstenaar Maarten Bel is papa geworden. De kersverse vader is in het eerste jaar druk bezig met het introduceren van de wereld aan zijn baby. De baby Bel is tot dusver mega onder de indruk van alles wat hem overkomt. Van de sneeuwvlokjes die uit de lucht komen dwarrelen tot het ondergaan van de zon en van het geluid van de waterkoker tot en met de geur van zeep.

Maarten helpt hem daarbij, hij is dagelijks de wonderlijkheden van de wereld aan het tonen. Hij heeft het er maar druk mee, en dus kan hij goed wat hulp gebruiken. Waar moet de baby volgens jou echt van op de hoogte zijn?

Tijdens deze vierdelige les bedenk je wat jij wilt vertellen aan een nieuw mensje op de wereld. Dit doen we door in de huid te kruipen van dingen, verschijningen en meer. “Hoi baby Bel, ik ben een waterkraan. Als je aan mijn knoppen draait (je oren) komt er water uit mijn snuit. Kijk maar!”

We zetten tekeningen om in kostuums, denken na over hoe je iets uitbeeldt en maken korte filmpjes die de Baby Bel kan bekijken.

Dit project wordt mede mogelijk gemaakt door de voormalige Kunstuitleen Vianen.

  • Praktische informatie en voorbereiding
    • Het project gaat over samen met een kunstenaar een kunstwerk maken rondom de geboorte van zijn kind.
    • Lengte: 2 x 60 min met kunstenaar en 2 x 30 min zelfstandig (met instructiefilmpje)
    • Workshopleiders: Maarten Bel en/of Anouschka Pessy
    • Voorbereiding leraar: Filmpjes tijdig tonen en de bijbehorende opdracht uitvoeren.
  • Over Maarten Bel

    Kunstenaar Maarten Bel kwam uit een ei in 1987. Sindsdien houdt hij van dieren en stelt hij vragen bij de status quo door planten te imiteren en doedelzakken te pijpen. (Wist je dat pijpen vroeger fluitspelen betekende?)

    Maarten vervreemdt zijn publiek door grote thema’s aan te kaarten op een humoristische manier, waarvoor hij vaak inspiratie haalt uit alledaagse gebeurtenissen. In zijn wereld smelten de smurfen door klimaatverandering, wordt het opruimen van afval een fanatieker spel dan Monopoly, en is er maar weinig zo sexy als een bordurende man. Het gebeurt ook weleens dat Maarten zijn publiek bij zijn werk betrekt. Dan kijken de mensen eerst heel moeilijk en vinden ze het daarna toch heel leuk. Negen op de tien tandartsen zijn het erover eens: Maarten Bel geeft je een kopstoot waarna je je als herboren voelt.

    Lees meer over Maarten op zijn website.

  • Over Anouschka Pessy

    Anouscha Pessy is een kunstenaar uit Rotterdam. Door middel van humor werkt ze met sociale, persoonlijke en filosofische onderwerpen. Bekijk haar werk op haar website.