Landschap Erfgoed Utrect

Sporen in het land

4 lessen

Groep 5-6

Het verhaal van het landschap om je heen

  • Projectdoelen

    De leerlingen leren over de ontstaansgeschiedenis van het landschap in de buurt van hun woonplaats en ze maken kennis met wat landart kan zijn.

  • 21e-eeuwse vaardigheden

    Dit project kan aansluiten bij natuur en creatief denken.

In dit project komen de leerlingen meer te weten over het verleden van het landschap dat hun woonplaats omringt. En, ze gaan buiten aan het werk onder leiding van een beeldend kunstenaar. Met wat ze daar vinden geven ze een eigen vorm aan het landschap. Zo maken zij, al is het tijdelijk, hun eigen Sporen in het land.

  • Over Marcel Blekendaal

    Elke plek, heuvel, bosje of waterpoel in het landschap heeft zijn eigen geschiedenis en betekenis. Om deze bekend te maken bij het publiek, heeft Marcel Blekendaal in 2003 de ‘polderwachter’ geïntroduceerd: een boswachter zonder bos, maar met weilanden.

    De polderwachter maakt wandelingen in de polder, op klompen, met een polsstok. Als beeldend kunstenaar werkt hij aan de verbeelding van de polder. Niet met objecten, niet met schilderijen, maar met mooie, spannende verhalen en af en toe een indrukwekkende gebeurtenis. Je beeld van de polder zal na de wandeling nooit meer hetzelfde zijn.

    Meer weten? Kijk op Marcel’s website.

    Alles is kunst, mits het door een kunstenaar als zodanig wordt benoemd en getoond aan het publiek.