Landschap Erfgoed Utrect

Schoffels en schoorstenen

4 lessen

Groep 7-8

De invloed van de industriële revolutie

  • Thema's en leergebieden

    Oriëntatie op jezelf en de wereld

    Kunstzinnige oriëntatie

  • 21e eeuwse vaardigheden

    samenwerken, communiceren, creatief denken

  • Leerdoelen
    • Leerlingen kunnen aangeven welke invloed de industrialisatie heeft gehad op het dagelijks leven van de mens, hun eigen omgeving en op de kunsten (met nadruk op dans).
    • De leerlingen ervaren een elementair besef van tijd.
    • Leerlingen oefenen in het kijken naar en interpreteren van tastbare sporen uit het verleden.
  • Praktische informatie

    Het project Schoffels en schoorstenen bestaat uit 4 lessen. Les 4 wordt door een dansdocent gegeven op een vastgestelde datum. Zorg dat je voor die datum de voorbereidende lessen hebt gegeven.

Industrialisatie

Rond 1850 begon de industriële revolutie. De leerlingen onderzoeken welke invloed dit heeft gehad op hun eigen omgeving én op de danskunst.

Mensen leerden werken met machines, aan lopende banden. Steeds weer dezelfde handeling, een eentonig ritme van herhaling. Sneller en sneller om de productie maximaal op te voeren.

  • dansdocent Wassim Youhri
    Wassim Jouhri

    Mijn naam is Wassim Jouhri en ik ben een veelzijdig danser. Ik dans vooral de dansstijl Popping. Naast Popping dans ik ook veel B-boy, een vorm van Breakdance.