Rondje om de kerk

Verdiepingsles Idea: animatiehoorspel

75 minuten

  • Lesdoelen
    • De leerlingen kunnen werken met de IPad
    • De leerlingen maken een eigen script (kort).
    • De leerlingen kunnen van een kort zelfgeschreven script een animatie-hoorspel maken op de App Puppetpalls
    • De leerlingen kunnen hun mimiek, stemgebruik en theatrale ideeën bewust inzetten bij het maken van een animatiehoorspel op basis van hun zelf gemaakte script
  • Lesinhoud

    De verdiepingsles gaat door op de verhaallijn van de voorafgaande lessen: Frederika Kortenhorst die een aantal voorwerpen vindt en daarmee op zoek gaat naar haar verleden.

    Onder leiding van de gastdocent gaan de leerlingen een script schrijven aan de hand van 3 voorwerpen en een opdracht. Het gaat erom dat ze zich inleven in een ander personage en daar met mimiek en stem vorm aan geven. Met behulp van de App Puppetpalls gaan de leerlingen een animatie-hoorspel maken.

     

  • Benodigdheden
    • Meerdere plekken (ook buiten het eigen klaslokaal) waar de kinderen in duo’s hun animatie-hoorspel kunnen opnemen
    • Een lege tafel voor de theaterattributen
    De gastdocent neemt  mee:
    • IPads
    • Voorwerpen
    • Theaterattributen
  • Voorbereiding
    • Deel de leerlingen van tevoren in groepjes van twee in.
    • Probeer extra ruimten (dichtbij het lokaal) te regelen waarin groepjes kunnen werken.

     

Introductie

  • Jullie gaan een animatiehoorspel maken.
  • Wie kan vertellen wat animatie is?
  • Wie weet wat een hoorspel is?

Kunst op een tablet?

Jullie gaan een animatie-hoorspel maken op een tablet.

  • Is werken met of op een tablet ook kunst?
  • Waarom wel of niet?
  • Wie gebruikt zijn/haar tablet thuis wel eens op een creatieve manier? Hoe dan?

Aan de slag!

Onder leiding van de gastdocent gaan jullie een script schrijven aan de hand van 3 voorwerpen en een opdracht. Wat is het voor personage, wat is zijn/haar houding, hoe is de gezichtsuitdrukking en hoe klinkt de stem?

Met behulp van de App Puppetpalls gaan jullie dan een animatie-hoorspel maken.

Afsluiting

  • Hoe is het gegaan?