Mijn weg naar school

Op weg

45 minuten

  • Lesdoelen
    • Leerlingen leren opnieuw te kijken naar hun vertrouwde omgeving.
    • Ze luisteren naar verschillende muziekfragmenten en verwoorden of verbeelden wat voor sfeer of emotie ze waarnemen.
  • Voorbereiding en benodigdheden
    • Bekijk ‘De weg van Roos’ en de foto van de plek van Roos.
    • Maak een foto van een plek op uw weg naar school.
    • Luister naar de muziekfragmenten.
    • Print de ‘smileys’ uit, één vel per leerling.
    Benodigdheden

De weg van Roos

Bekijk samen de Pdf over de weg van Roos. Roos vertelt wat ze allemaal tegenkomt op weg naar school. Dingen die ze ziet, maar ook dingen die ze meegemaakt heeft. Soms is dit nog te zien, vaak niet. Maar ze weet het nog wel.

Wat komen jullie allemaal tegen op weg naar school?

  • Wie gaat er lopend naar school? Wie met de fiets? En met de auto?
  • Wat zie je altijd?
  • Waar kijk je altijd naar uit?
  • Heb je onderweg wel eens een liedje of verhaaltje in je hoofd?

Roos heeft één plek die ze het meest bijzonder vindt. Kijk maar naar deze foto en beantwoord de vragen.

  • Wie kan bedenken waarom Roos deze plek bijzonder vindt?
  • Wat is er op deze plek te zien?
  • Wat zou er op deze plek te doen zijn?
  • Wat zou jij doen op deze plek?
  • Vind je de plek mooi? Waarom?
  • Vind je iets anders van deze plek? Wat, en waarom?
  • Wat voor woord past bij deze plek?
  • Wat voor kleur past bij deze plek?

Bekijk wat Roos over deze plek schrijft:

“Dit is mijn lievelingsplek op mijn weg naar school. Iedere keer als ik op dit bruggetje kom, word ik vrolijk. Ik kijk of de eendjes er zijn. Vaak komen ze naar me toe zwemmen. Dan lijkt het net alsof ze ‘hallo’ zeggen. Soms ga ik ook op het hekje staan om goeiemorgen te zeggen. Als het regent, zijn ze er soms niet. Maar dat snap ik dan wel. Je ziet hier ook de plek waar vorig jaar een ganzennest was. Het kleine gansje werd goed beschermd door zijn ouders. Nu zie je er niet veel meer van, maar ik weet het nog goed.”

Ze vindt het dus fijn dat er een bruggetje is!

  • Waarom is het belangrijk voor haar?
  • Waarom wordt ze er blij van?
  • Wat weet Roos nog goed, maar wat zie je niet meer?
  • Wat voor woord of kleur vind je nu bij de foto passen?
    • Is de kleur die je erbij vindt passen veranderd? Waarom wel/niet?

Naar buiten

Kijk eens door het raam naar buiten, en beantwoord de volgende vragen.

  • Wat is een mooie plek (en waarom)?
  • Waar zou je je goed kunnen verstoppen (en waarom)?
  • Waar word je blij van (en waarom)?
  • Waar zou je iets engs kunnen doen (en waarom)?
  • Wat vind je lelijk (en waarom)?
  • Wat zou nooit weg mogen (en waarom niet)?

Muziek

Luister samen naar verschillende muziekfragmenten. Dit kan je in één keer doen, of op verschillende momenten van de dag.

Teken wat je in de muziek hoort. Dit kan op allerlei manieren: iedereen heeft een ander beeld bij de muziek.

De muziekfragmenten (mp3):

  1. The Beau hunks
  2. Jamiroquai – Deeper Underground
  3. Fanfare
  4. Shostakovich – Polka
  5. De Morales – Parce Mihi Domine
  6. Philip Glass – dance
  7. Muziekdoosje

Luister nu naar één van de muziekfragmenten en beantwoord de volgende vragen:

  • Waar moet je aan denken bij deze muziek?
  • Hoe klinkt de muziek? (vrolijk, boos, bang, verdrietig…)
  • Hoe komt het dat de muziek zo klinkt? (snel, langzaam, hard, zacht, hoog, laag…)

Jullie krijgen allemaal een blad met smileys. Luister naar een ander muziekfragment, en kleur een smiley in die je vindt passen bij de muziek. Als geen van de bestaande smileys past, vul dan een lege smiley in.

  • Welke smiley heb je ingekleurd en waarom?
  • Vind je de smiley hélemaal bij de muziek passen, of een beetje? Waarom?

Bekijk de foto die de leerkracht heeft gemaakt van zijn of haar weg naar school. Luister tegelijk een ander muziekfragment, en beantwoord je volgende vragen:

  • Past deze muziek bij de foto? Waarom wel of niet?
  • Wordt de foto of de plek er mooier/lelijker/spannender/… van? Waarom?
  • Hoe klinkt de muziek eigenlijk?

Luister een laatste muziekfragment en beantwoord de volgende vragen:

  • Wat voor plek zou bij deze muziek passen?
  • Wat zou je bij deze muziek doen? (huppelen, sluipen, verstoppen, stilstaan…) Waarom?

De opdracht voor onderweg

Iedereen kent wel een bijzondere plek. Is die plek op de route naar school?

  • Maak een foto van een plek op weg naar school die je heel mooi/leuk/spannend vindt.
  • Neem de foto mee naar school (of stuur het via de mail).

Jullie krijgen een brief mee voor thuis, zodat jullie ouders weten dat je een foto gaat maken. Ook kunnen ze helpen.