Landschap Erfgoed Utrect

Op de toren zit een haan

4 lessen

Groep 1-2

Wat zie jij om je heen?

  • Leerdoelen
    • De kinderen oefenen in spel en ontdektochten om hun waarnemingen, denkstappen en meningen goed onder woorden te brengen.
    • De kinderen leren betekenis verlenen aan het erfgoed in de eigen omgeving.
  • Benodigdheden

    Bij het lesmateriaal hoort een handpop, Hubertus de haan. Deze kun je gebruiken tijdens het voorleesverhaal en gedurende het project een mooie plek in de klas geven.

    Met dank aan Lobbes voor het voordelig aan kunnen schaffen van de handpoppen.

  • Praktische informatie

    Hier komt informatie over de kerken in de eigen omgeving met een haan erop.

  • Opbouw van de lessen

    Elke les bestaat uit verschillende activiteiten die je op verschillende momenten en manieren kunt uitvoeren:

    • Luisteren: voorleesverhaal met animatiefilmpje
    • Kijken: kijkplaten, kijkvragen en woordenkaartjes
    • Zingen: het hanenlied
    • Ontdekken: wisselende ontdekopdrachten

    Dit is een project dat je zelfstandig uitvoert. Als je het wilt uitbreiden kun je met de klas een bezoek brengen aan een erfgoedlocatie in de buurt. Je zoekt zelf een locatie. Denk bijvoorbeeld aan een molen, een plein, een park, een kerk, een watertoren of een monumentale boom.

Dit is Hubertus. Hij is een haan en zit altijd bovenop de kerktoren. Maar vanochtend is Hubertus zo ‘floep!’ van de toren gewaaid. Hij kwam terecht in de zandbak op het schoolplein.

Hubertus is dol op nieuwe dingen. Hij klimt uit de zandboek en gaat op onderzoek uit… Onderweg ziet, hoort, ruikt, proeft en voelt hij van alles. Gaan jullie met Hubertus mee?

  • Leergebieden

    Mens & Maatschappij, Taal

  • 21e eeuwse vaardigheden

    Probleemoplossend denken, Samenwerken