Meesters van de tijd

65 miljoen jaar geleden

1. Gesprek over dinosaurussen e.d. (5 min)

  • Spreek of zing de woorden Brontosaurus – Stegosaurus – Tyrannosaurus Rex in het ritme van het lied en herhaal dit totdat de leerlingen het kunnen meespreken/meezingen.
  • Wat zouden deze woorden betekenen? Het zijn de namen van dinosaurussen die heel lang geleden, meer dan 65 miljoen jaar, leefden. Wat weten de leerlingen over dinosaurussen?

Dinosaurussen zijn (heel grote) dieren die heel lang geleden leefden, maar nu niet meer bestaan. Het waren reptielen, zoals bijvoorbeeld een krokodil, maar dan veel groter. Er zijn heel veel verschillende soorten. Sommigen lopen op 4 poten, anderen op twee poten. Naar aanleiding van resten die de mensen in de grond hebben gevonden, weten we hoe de dinosaurussen eruit hebben gezien.

  • Laat de afbeeldingen (Bijlage 3) van de dinosaurussen uit het lied zien. Voeg naar eigen inzicht extra informatie toe over dinosaurussen.

 

2. Lied 65 miljoen jaar geleden aanleren

track 3: 65 miljoen jaar geleden

  • De Meesters van de Tijd kunnen vooruit, maar ook terug in de tijd. Sofie reist mee terug naar de tijd van de dinosaurussen.
  • Luister naar track 3 en laat de leerlingen direct ​Brontosaurus – Stegosaurus – Tyrannosaurus Rex ​meezingen, steeds als het terugkomt.
  • Laat de leerlingen naar de coupletten luisteren en bespreek daarna wat er in het lied wordt verteld.
  • Oefen hierna het gedeelte: ​Wat is dat in de verte… meteoriet!​ aan.
  • Zet nogmaals track 3 aan en laat de leerlingen weer ​Brontosaurus – Stegosaurus – Tyrannosaurus Rex meezingen en het gedeelte ​Wat is dat in de verte… meteoriet! ​(Tip: meteorie-ie-ie-iet duurt tot aan de dreun op de piano.)
  • De rest van het lied hoeven de leerlingen niet mee te zingen, maar het mag natuurlijk wel!

 

liedtekst 3: 65 miljoen jaar geleden

  • Gebruik de liedtekst naar eigen inzicht voor het aanleren van het lied. (Klik op het 4e blokje voor de tekst.)
Herhaal het lied zo vaak mogelijk tussen andere activiteiten door, zodat de leerlingen het tijdens de voorstelling goed kennen.