Loop rond met de hond

Gastles: loop rond met de hond

60 minuten

  • Lesdoelen

    De leerlingen kunnen het ‘kijken als een hond’ via de camera toepassen in een eigen verhaaltje.

  • Benodigdheden
    • Hondenblikcamera’s (neemt de videodocent mee)
    • Voor elk groepje 1 begeleider
    • Informatieblad voor de begeleiders (pdf)
    • Stickers met nummers 1 t/m 4 erop
    • De gemaakte storyboards uit de vorige les
    • Versierd hondenhok, 1 per groepje
    • Attributen die nodig zijn voor het hondenavontuur
    • Digibord, computer
  • Voorbereiding
    • Zorg voor voldoende hulp: per groepje 1 begeleider. Geef elke begeleider een informatieblad.
    • Spreek met videodocent en begeleiders af wat de leerlingen buiten wel en niet mogen en wat de grens is van hun ‘werkgebied’.
    • Houd de hondenhokken en gemaakte storyboards binnen handbereik.
    • De begeleiders weten wat hun rol is. Iemand nog vragen?
    • Plak elke leerling een sticker op de hand met het nummer van het door hem/haar getekende storyboardvakje.
    • Alle groepjes weten wie hun begeleider is, en hebben hun storyboard en alle spullen bij zich.
Bij dit project worden meerdere gastdocenten ingezet. Bekijk het rooster om te zien wie bij jou in de klas komt.

De hondenblikcamera

De videodocent stelt zichzelf voor en geeft een demonstratie van het filmen met de hondenblikcamera. Hij/zij laat zien hoe je de camera vasthoudt en hoe je ermee op een ‘hondse’ manier kunt lopen.

Het filmen

  • Het filmen
    1. De groepjes gaan met hun begeleiders en de videodocent naar de plek waar de opnames plaatsvinden.
    2. Ze zetten het hondenhok en de spullen op de juiste plaats.
    3. Dan gaan ze proeflopen, dus zonder te filmen. De begeleider loopt met leerling 1 voorop, de andere leerlingen houden elkaars hand vast en lopen erachteraan.
    4. Tijdens het proeflopen wordt er gewisseld, net als straks bij het echte filmen; elke leerling filmt zijn eigen scène.
    5. De begeleider evalueert met het groepje: Ging het goed? Verliepen de wissels soepel? Wat kan er beter?
    6. Dan begint het filmen. De begeleider zet de camera aan en uit.
    7. Kijk daarna de film samen terug op het cameraschermpje!
De videodocent heeft de rol van vliegende keep: hij/zij gaat de verschillende groepjes langs om te ondersteunen. Let op: de leerkracht is verantwoordelijk voor de algehele orde!
  • Afsluiting De videodocent zet de filmpjes op de computer van de leerkracht of stuurt deze via WeTransfer naar de school. Hij/zij kiest één filmpje om alvast samen op het digibord te bekijken. De andere filmpjes bekijken de kinderen in les 4 met de leerkracht.