Langs de Limes

Een wereldmacht

15 minuten

  • Lesdoel

    De leerlingen verwerken de opgedane kennis en leren over het werelderfgoed van Unesco.

  • Wat heb je geleerd over de Romeinen?
  • Zijn er bijzondere dingen die je zijn bijgebleven?
  • Hoe kijk je nu tegen de Romeinen aan?
  • En tegen de limes?

De Romeinse Limes is werelderfgoed. Op de Werelderfgoedlijst staan allemaal locaties, gebouwen en natuurgebieden waarvan wij vinden dat ze uniek zijn in de wereld en voor de toekomst bewaard moeten worden.

  • Extra: werelderfgoed

    Bespreek in groepjes de volgende vragen:

    • Wat doet UNESCO allemaal?
    • Wat is het verschil tussen immaterieel en materieel erfgoed?
    • En tussen cultureel en natuurlijk erfgoed?
    • Wat voor soort erfgoed is de limes?

    Zoek aanvullende informatie op internet.

    Bespreek klassikaal:

    • Wat vind je van het werk dat UNESCO doet? Vind je het belangrijk? Waarom wel/niet?
    • Zijn jullie het eens dat de Romeinse Limes op de werelderfgoed lijst staat? Waarom wel/niet?
    • Als jullie zouden moeten kiezen: wat zou er dan nog meer op de erfgoedlijst moeten komen? En waarom?
  • Extra: je favoriete werelderfgoed

    De limes in Nederland staat op de werelderfgoedlijst. Maar welk erfgoed hoort volgens jou nog meer op die lijst? Maak in kleine groepjes van 2-4 personen een prezi.

    • Een plaatje van het erfgoed van jullie keuze
    • Waarom is het bijzonder?
    • Waarom is het belangrijk dat het bewaard blijft?
    • Wat is de (culturele) waarde voor Nederland en/of de wereld?

    Presenteer het aan elkaar. Je kunt er ook een wedstrijd van maken met een jury.

    Stuur de winnende presentatie per mail naar: onderwijs@landschaperfgoedutrecht.nl